Förbifartens planerade sträckning över Lovön

Miljödomstolen säger ja till förbifarten

Uppdaterad
Publicerad

Mark- och miljödomstolen i Nacka tingsrätt har i dag i fem domar gett Trafikverket tillstånd att gå vidare med den omstridda trafikleden Förbifart Stockholm. Och Trafikverket får fortsätta arbetet även om domarna överklagas.

Det domstolen har prövat har gällt vatten, om man kan ge tillstånd för vattenverksamhet för förbifartens tunnelanläggning, till tre tillfälliga hamnar och för hamnverksamhet under byggskedet.

I prövningen ingick att fastställa villkoren för hur projektet ska få påverka grundvattnet, och totalt har domstolen gett Trafikverket tillstånd för verksamheten i fem olika domar. Tillstånden får användas även om domarna överklagas.

Förbifart Stockholm

– Det här betyder att vi nu fått en dom vi kan använda direkt, det innebär att vi kommer att kunna fortsätta arbetena enligt planerna så snart regeringen häver sitt tillfälliga stopp för förbifarten, säger Johan Brantmark, projektchef på Trafikverket.

Bergmassor fraktas via hamnar

18 kilometer av totalt 21 kilometer ska byggas i tunnel, och i den mest omfattande domen lämnar mark- och miljödomstolen tillstånd att leda bort grundvatten från tunnlar och schakter. Domstolen lämnar också tillstånd till verksamhet vid tre tillfälliga hamnar som ska byggas i Sätra i Stockholms kommun samt på norra och södra Lovö i Ekerö kommun.

Man planerar att frakta bort hälften av bergmassorna från tunnelarbetena, cirka tio miljoner ton, med fartyg via hamnarna. Men tillstånden ställer också krav, bland annat på hur buller ska begränsas.

Man ger också tillstånd avseende Edeby ekhage på Lovö, som är ett så kallat Natura 2000-område med ett villkor som begränsar påverkan på grundvattennivån så att detta område inte skadas.

Ingen prövning om ersättning för skador

Prövningen omfattar ett stort antal fastigheter som berörs främst av bortledning av grundvatten, men frågan om ersättning för eventuella skador prövas inte utan skjuts upp under en tid om tio år.

Enligt domstolen ska skaderegleringen omfatta även skador på grund av buller, stomljud och vibrationer från tunnel- och schaktarbeten. Domstolens bedömning innebär att ytterligare cirka 500 fastigheter omfattas av den uppskjutna skaderegleringen utöver de cirka 2.000 fastigheter som berörs av bortledning av grundvatten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Förbifart Stockholm

Mer i ämnet