Efter att lokaltidningen Mitt i rapporterat om misstänkta mutor inom hemtjänsten började läsare höra av sig med berättelser om färdtjänsten. Kunder uppger att de erbjudits pengar för att ringa en specifik chaufför när de ska ut och åka. För landstinget, som ansvarar för färdtjänsten i Stockholm, kommer uppgifterna om mutor som en otrevlig överraskning.
– Det känns tråkigt det här, säger färdtjänstansvarige Kenneth Svärd. Det här var nåt som förekom förut. På nittiotalet var det vanligt att taxiförare hade konstigheter för sig och taxi hade dåligt rykte. Vi har jobbat i många för att få bort den här typen av fusk, säger han.
Svårt att upptäcka fusk
Mutorna tros fungera på så sätt att kunden får en slant för att denne, när det är dags att boka färdtjänst, i förväg kontaktar en chaufför som då kan bege sig till adressen i fråga. När uppdraget sen går ut från landstingets färdtjänstväxel ”råkar” den chauffören vara närmast beställaradressen.
ABC: Vad är din förklaring till att det kan förekomma mutor inom färdtjänsten?
– Vi försöker följa upp alla tendenser till missbruk, säger Kenneth Svärd. Sedan om vi har förare och resenärer som gemensamt motverkar systemet så har vi svårt att upptäcka det. Vi kan titta på konstiga resor och misstänkta adresser men när en resenär och en förare samverkar då överlistar man många gånger ett tekniskt system, säger han.
Hårdare granskning av resor
För att komma åt fusket inleder landstinget nu en granskning av förarnas körmönster.
– Vi utökar kontrollen av resorna, säger landstingets färdtjänstansvarige. Vi gör redan i dag stickprovskontroller av resor som inte känns rätt och vi kommer att utöka dem. Vi kommer att ha en hårdare granskning av misstänkta resor och vi uppmanar också resenärer att berätta för oss om förare som kommer med sådana här uppmaningar, säger Kenneth Svärd.