Genom att sätta upp nya dekaler på golvet och på spärrarna hoppas SL att antalet resenärer som blir klämda ska minska.
– Den här nya, tydliga informationen med dekaler som vi infört gör vi nu som ett test på de tio största stationerna. Därefter får vi utvärdera och se hur det fungerar, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg.
Det är gröna och blå dekaler som klistrats upp både på och framför spärrarna. Det framgår hur man ska stå, att man bara ska passera en person i taget och att man ska kontakta personal om det inte fungerar.
Men under de femton minuter ABC befinner sig vid de nya spärrarna på Stadshagen framgår det att dekalerna inte fungerar riktigt så bra som SL hade hoppats.
Flera resenärer uppmärksammar inte de nya instruktionerna, och spärrarna slår igen. Anledningen är att resenärerna ställer sig för långt inne i spärrarna, som då inte reagerar, utan öppnar sig först när resenärerna backar.
– Det här är det vi kan göra nu, säger Suss Forssman Thullberg.