Olagligt biljettsystem på Slagstafärjan

Uppdaterad
Publicerad

Det drygt ett år gamla biljettsystemet på färjan mellan Ekerö och Slagsta strider mot personuppgiftslagen, anser Datainspektionen.

När det nya biljetthanteringssystemet började gälla för resor på bilfärjan mellan Ekerö och Slagsta förra året, anmäldes det av flera privatpersoner. Klagomålen handlade om att systemet är integritetskränkande eftersom det via sms-tjänsten är lätt för andra att kontrollera antalet resor ett fordon gör med färjan.

När man köper biljett via det elektroniska systemet måste resenären ange ett fordons registreringsnummer. Biljetten gäller endast för det registreringsnummer som angetts vid köpet. När man sedan kör ombord blir registreringsnumret avläst och en biljett ”dras av” med en resa.

Men registreringen via sms-tjänsten är ingen privatsak. Tvärtom kan alla som har ett svenskt mobilabbonemang ta del av olika resenärers resesaldo genom att sms:a ett registreringsnummer till ett särskilt nummer.  På så sätt får man upplysningar om saldot som är knutet till just det specifika fordon man vill få information om.

Trafikverket överklagas

Det är Ekerö kommun som som är ansvarig trafikhuvudman för den aktuella färjeleden men det är Trafikverket Färjerederiet som beslutat om hur sms-tjänsten ska utformas. De tänker nu överklaga Datainspektionens beslut eftersom de anser att all information kring biljettsystemet inte kommit fram.

– Vi har nu under måndagen pratat med våra jurister och tänker överklaga beslutet. Detta är det första steget. Vårt mål har varit att göra resandet så enkelt som möjligt för resenärerna, säger Ingrid Jarnryd som är informationsansvarig på Trafikverket Färjerederiet.

I beslutet som kom på torsdagen, skriver Datainspektionen att man förelägger Trafikverket att upphöra med att lämna ut en resenärs resesaldo på det sätt som nu sker via Trafikverket Färjerederiets sms-tjänst.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.