Plattformsdörrar i tunnelbanan

Uppdaterad
Publicerad

I samband med röda linjen modernisering utreder SL om det ska byggas så kallade plattformsdörrar, en vägg mellan perrongen och tåget. Men det kan bli en dyr historia – både för SL och för resenärerna.

Ungefär 20 personer per år blir påkörda av tåg i tunnelbanan och det sker alltid vid perrongerna.  På många ställen i världen förhindrar man det med plattformsdörrar, något som även Citybanan ska få.

Och nu utreder även SL om tunnelbanan ska utrustas med det.

-En stor fördel är att vi med dörrar i princip skulle få bort alla olyckhändelser vid spåren, en annan fördel är att vi skulle bli av med väldigt många förseningsminuter som drabbar våra resenärer när det sker en olycka, säger Lars H Ericsson, säkerhetsdirektör på SL till ABC.

Ändrad inställning

Tidigare har SL sagt att sådana här dörrar i tunnelbanan inte har varit aktuella. Perrongerna är för böjda, tågen olika långa med dörrar på olika ställen och det hela skulle också bli alldeles för dyrt.

-Det har funnits en skepsis mot plattformsdörrar. Man har varit orolig att de ska störa trafiken, inte fungera, att de ska kräva mycket underhåll, säger Lars H Ericsson till ABC.

-Men nu är det några städer i Europa som har introducerat plattformsdörrar och har goda erfarneheter från det, bland annat Köpenhamn. Så nu vill se över hela frågan, fortsätter Lars H Ericsson.

Utesluter inte dyrare priser

Kommer man nu fram till att väggarna ska byggas lär det bli en kostsam historia, något som kan leda till dyrare biljettpriser.

-Någonstans måste det här betalas, så är det ju. Så det kan man inte utesluta, säger Lars H Ericsson till ABC.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.