Det är en rad olika frågor som den nya majoriteten i stadshuset ska komma överens om. Förutom Brommaflygplats och Förbifartens Stockholm ska det bestämmas om nivån på en framtida skattehöjning. Sedan ska ansvarsområden delas ut och man ska bestämma en gemensam linje kring andra sakfrågor som dubbdäcksförbud och kolanvändningen i värmekraftverket i Värtan.
– Det är ganska stora utsläpp av växthusgaser. Ser man totalt i Stockholm så har det en betydelse att bekämpa utsläppen från Värtaverket, Anders Tranberg osm är vice ordförande i Naturskyddsföreningen Stockholm.
Stora utsläpp
Varje år släpper kolvärmekraftsverket ut över 650.000 ton koldioxid. Det är ungefär lika mycket som samtliga personbilar i Stockholm. Just nu byggs en ny anläggning som är helt fossilfri men användningen av kol kommer som det ser ut nu inte upphöra dom närmsta åren.
– Vi vill att man fasar ut kolen på ett sätt att vi ersätter lönsam produktion med mer miljöanpassad produktion. Vi vill ju undvika kostnader och samtidigt klimatanpassa produkten, säger Ulf Wikström, hållbarhetschef på Fortum Värme.
Stockholms stad delägare
Anledningen till att det här blir en politisk fråga är att Stockholm stad tillsammans med finska Fortum äger Värtaverket och alltså kan bestämma över utsläppskällan. Bland dom rödgröna partierna har både miljöpartiet och Vänsterpartiet sagt att dom vill avsluta användningen av kol i Värtan under dom närmsta fyra åren. Om användningen av kol stoppas kommer produktionen av energi och värme genom kol flytta till någon annan del av Europa menar Ulf Wikström på Fortum.
– Att snabbt stänga anläggningen skulle leda till en kostnad på över en miljard. Och dessutom skulle det leda till öka utsläpp, säger han.
Hoppas på förändring
– Vi från Stockholms naturskyddsförening hoppas ju att partierna prioriterar att studera kolvärmekraftsverket i Värtan och fasar ut kolen så snabbt som möjligt, säger Ander Tranberg.