I mitten av februari skulle stockholmsfamiljen flyga från Arlanda till Thailand och trots att resa blev försenad med över 16 timmar på grund av flygplansproblem så betalade inte Norwegian utan ersättning enligt EU-förordningen: Norwegian menar att de inte själva hade någon kontroll att stoppa förseningen.
– Vi anser att de här förseningarna beror på problem som är utanför vår kontroll. Vi har beställt helt fabriksnya flygplan och då kan man förvänta sig en betydligt högre driftstabilitet, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationsansvarig på Norwegian.
Vägledande dom
Men familjens advokat menar att flygbolaget kunde gjort mer för att stoppa förseningen och framhöll i tingsrätten att Norwegian har haft många förseningar, samtidigt som flygbolaget gör stora vinster och borde ha råd med extrakapacitet, exempelvis i form av ett flygplan som skulle sättas in vid tekniska problem.
-Det är en orimlig åtgärd för Norwegian att ha ett extra plan att sätta in när det inträffar saker, till exempel när ett plan går sönder. Och det fungerar ju bara om ett plan går sönder i den omedelbara närheten där planet står, sade Norwegians advokat Stefan Wendén till TT.
Fler kan stämma bolaget
Nu stämmer familjen Norwegian på 22.000 kronor i utebliven ersättning och det här är den första stämningsansökan mot Norwegian som hålls i Sverige. Men det kan komma fler, advokat Stephan Eriksson jobbar nu med ett dussintal stämningar mot flygbolaget, med sammanlagt runt 1.200 resenärer. Han tror att det här fallet kan vägledande för andra försenade passagerare.
– De kan inte visa att det varit extraordinära omständigheter. De kan inte heller visa att de vidtagit alla rimliga åtgärder, säger familjens advokat Stephan Eriksson.
Så du är ganska säker på att ni vinner?
– Ja.