Skärgårdsstrejken har brutit ut

Uppdaterad
Publicerad

Stora delar av färjetrafiken i Stockholm lamslås av strejk i dag. Förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare strandade i går kväll då Almega Tjänsteföretagen sade nej till medlarnas slutbud.

Omkring 250 medlemmar i Seko berörs av strejken som bröt ut klockan 12, inklusive det utökade varslet som träder i kraft klockan 15.

Att strejken nu bryter ut drabbar främst kollektivresenärer i Stockholms mellersta och södra skärgård. Enligt Göran Malmsten, trafikchef på Waxholmsbolaget, berörs omkring 1.500 resenärer i skärgården.

Strejk i skärgårdstrafiken

– Vi har omkring 1.500 som påverkas dagligen en vanlig dag i november. Vissa öar isoleras i princip helt från kollektivtrafik, säger han.

– Dessutom tillkommer 2.000-3.000 som får ta bussen i stället för Djurgårdsfärjan.

Står en bit ifrån varandra

Konflikten gäller lönenivån och utformningen av kollektivavtalet. Almega motiverar sitt beslut med att budet inte innehöll någon förändring av det så kallade tariffsystemet i kollektivavtalet.

– Vi står en bit ifrån varandra, det är väldigt beklagligt, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör på Almega Tjänsteföretagen.

Arbetsgivarna vill modernisera

Arbetsgivarsidan vill framför allt se en modernisering av kollektivavtalet. Att medlarbudet innehöll ett förslag om en arbetsgrupp som skulle granska formerna för kollektivavtalet räckte inte, enligt Koskinen.

– Det finns i dag en normerande tariff som innebär att de som varit anställda ett visst antal år får höjd lön oavsett om de gjort ett bra eller dåligt jobb. Det är en konstruktion som gör avtalet 30 procent dyrare för företagen än i andra branscher, säger han.

Enligt Valle Karlsson, avtalssekreterare på Seko, handlar tariffsystemet dock även om hur ingångslönerna ser ut.

– Det är ju en form av lönerabatt som vi har accepterat, där man kommer in på en lägre lön och först åtta år senare når sin slutlön, säger han.

– Det är ett system som inte är så ovanligt som de kanske vill framställa. Vi var ändå beredda att acceptera den föreslagna arbetsgruppen, så bollen ligger hos Almega nu att ta ansvar för sitt nej.

Utökas klockan 15

Seko sade på söndagskvällen ja till medlarnas bud. Strejken drog igång klockan 12 och utökas sedan klockan 15.

– Vårt första varsel, som gällde klockan 12, gällde främst nöjes- och chartertrafiken samt några sträckor, som Djurgårdsfärjan i Stockholm och Älvsnabben i Göteborg, där det finns andra alternativ, säger Karlsson.

– Men Almega kontrade med en lockout på lediga dagar, som gjorde att vi var tvungna att ta med även dem som blivit lockoutade. Därför kommer tyvärr även kollektivtrafiken i främst mellersta och södra delarna av Stockholms skärgård att beröras.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Strejk i skärgårdstrafiken

Mer i ämnet