Oro för amerikanskt taxiköp

Uppdaterad
Publicerad

Om ett amerikanskt riskkapitalbolag tar över stora kontrakt på färdtjänst riskerar det att slå mot de som är i behov av servicen, befarar facket.

– Risken är uppenbar att de kommer att vilja pressa förarna ännu hårdare vilket i förlängningen drabbar brukarna, säger Gabriel Dahlander på Transport.

Det amerikanska riskkapitalbolaget HIG Capital är på väg att ta över Fågelviksgruppen, som kontrollerar stora delar av den svenska taximarknaden, rapporterar SR Ekot.

De företag som ingår i gruppen har stora kontrakt på färdtjänst och andra samhällsbetalda taxiresor i flera svenska kommuner. I Stockholm har man 98 procent av landstingets persontransporter med personbil – i Göteborg och Malmö runt 50 procent, enligt Ekot.

Pressa hårdare

Men facket varnar för att uppköpet kan få svåra konsekvenser.

– Vi befarar att ett riskkapitalbolag kommer att vilja effektivisera ytterligare och pressa förarna och deras villkor ännu hårdare. Och en stressad förare ger sämre service, säger Gabriel Dahlander, presskontakt på Transportarbetareförbundet, till TT.

Affären väcker förvåning eftersom branschen enligt facket tampas med små marginaler.

– Det är ingen guldrusch, tvärtom. Där det finns pengar är de offentliga upphandlingarna. Det är där man kan pressa priserna. Men då bygger det på att man exempelvis inte har kollektivavtal och att man lägger risk på förarna, säger Gabriel Dahlander.

Avtalen gäller

På serviceförvaltningen i Stockholm, som upphandlar färdtjänst i staden, räknar man dock inte med några omedelbara effekter.

– Även om det blir en ny ägare i bakgrunden så gäller ju de avtal som staden tecknat avtalsperioden ut, säger Christer Edfeldt, tillförordnad förvaltningschef.

Hur det blir sedan vill han inte spekulera i.

HIG Capital förklarar i ett pressmeddelande att taxi är en ”framtidsbransch” som ”ger unika möjligheter”. Företaget vill inte kommentera detaljer i affären.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.