Förra året tog färdtjänsten emot 11 000 klagomål och fick betala ut resegaranti för nära 17 000 inställda resor.
För att få bukt med färdtjänstens serviceproblem diskuterar nu landstinget att inskaffa spioner eller som dom själva säger ”mystery shoppers”. Dessa ska anonymt testa färdtjänsten i Stockholm och rapportera om eventuella brister.
– Hemliga provåkare kan bli ett sätt att få in fler synpunkter på hur taxibolagen sköter sig menar Karl Henriksson (KD), ordförande i färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen i Stockholms län.
– Vi har över fyra miljoner taxiresor per år inom färdtjänst och vi har idag ingen möjlighet att följa upp att det är en god kvalité, fortsätter Karl Henriksson.
Taxichaufförer som ertappas med undermåligt bemötande kan komma att stängas av.
Men Nils Duwähl som är ordförande i Handikappades riksförbund Stockholm tror inte att lösningen ligger i kvalitetskontroller och avstängning. Han menar att landstinget istället behöver betala mer.
– Det finns ett gammalt utryck som lyder att ”du får vad du betalar för”. Landstinget måste nog fundera över vad kvalité egentligen kostar, säger Nils Duwähl.