Turbulenta år inom hemtjänsten i Södertälje

Uppdaterad
Publicerad

I morgon inleds rättegången i det stora hemtjänstmålet i Södertälje. Och flera års turbulens inom hemtjänsten har satt sina spår.

Det har varit några händelserika år inom hemtjänsten i Södertälje. Lagen om valfrihet, LOV, infördes 2012. Nya privata företag dök upp och kommunens kostnader ökade kraftigt.

– Den första tanken var är det så att det är så många som inte har ansökt om bistånd och som har det här behovet? Eller är det något annat som har hänt genom att vi införde LOV?, säger Gilda Johansson, socialdirektör i Södertälje kommun.

Tidiga misstankar

Kommunens misstankar om att det var något annat som låg bakom utvecklingen växte i takt med att kostnaderna fortsatte öka. Besöken hos företagen blev tätare och 2013 upptäckte kommunen att det fanns brukare som var friskare än vad som uppgivits. Kommunstyrelsen beslutade om ett förbud mot att anställa anhöriga.

I början av 2014 kunde kommunen konstatera att kostnaderna för hemtjänst från årsskiftet 2011 fram till december 2013 hade ökat med 64 %. I februari 2014 fattade kommunstyrelsen beslut om att avskaffa LOV. En ny modell baserad på lagen om offentlig upphandling, LOU, skulle inrättas.

Från 17 till fem

LOV avskaffades och 17 företag blev fem. Hemtjänstanställda förlorade jobbet.

– Många har hamnat i kläm, säger Kommunals Raili Kurkisuo. De som inte har utbildning är arbetslösa och det är de som jag fortfarande får många samtal ifrån. De tror att vi i Kommunal hjälpa till, säger hon.

Kommunal menar att de stora förändringarna också har orsakat oro hos äldre. Dessutom väntar en rättegång där 32 personer kopplade till ett av de privata hemtjänstföretagen åtalas för bedrägeri.

Förutom att avstå från att införa LOV – finns det något annat som ni från kommunens sida hade kunnat göra för att undvika allt det här?

– Nej, det är det som är baksidan med fri etablering att man inte kan göra något, säger Boel Godner (S), kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Södertälje. Företagen etablerar sig och sen sker kontrollerna i efterhand, säger hon.

”Vi måste ändå lita på människor”

Socialdirektören anser att kommunen agerade snabbt, men att man inom offentlig sektor i allmänhet kan bli bättre på att följa upp när förändringar genomförs. Så även i det här fallet.

– Man hade naturligtvis från början kunnat haft en ännu bättre uppföljning, säger Gilda Johansson. Men sen är det så inom socialtjänsten och äldreomsorgen att vi måste ändå lita på människor.

Nu håller hemtjänstverksamheten i Södertälje på att stabiliseras menar socialdirektören och kommunalrådet. Men de senaste årens turbulens har satt sina spår.

– När det är vilda västern inom hemtjänsten i en kommun så är det klart att alla märker av det som är berörda av hemtjänsten. Men nu har vi ett nytt system som är stabilt och en möjlighet att kontrollera på ett helt annat sätt, säger Boel Godner.

– Det vi brottas med i dag är att det finns en liten misstänksamhet, från kommunens håll mot företagen, att det kan vara lite svårt att ha tilliten, säger Gilda Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.