”Ungdomarna är frustrerade”

Uppdaterad
Publicerad

Jobbgaraget i Tensta, som hjälpt ungdomar som är långt ifrån arbetsmarknaden att få ett jobb, läggs ned under fredagen. Och många Tenstabor besvikna över Arbetsförmedlingens nedläggningsbeslut.

– Ungdomarna är frustrerade, det här har varit ett ställe där de för första gången blivit hörda. Vi lyssnar och bryr oss verkligen om deras livssituation, säger Marc Hinz kundstödjare på Jobbgaraget.

Många har fått sitt första jobb

För ungefär ett år sedan startade Arbetsförmedlingen en satsning på Jobbgarage, där lokala profiler skulle nå ut till unga på gator och torg, som varken jobbar eller studerar. Det första Jobbgaraget öppnades i Tensta och under året har flera Tenstabor fått sitt första jobb eller kommit in på en utbildning med hjälp av Jobbgaraget.

– Jag har fått hjälp att hitta ett jobb. Jobbgaraget har funnits där för mig om jag haft något problem. Andra arbetsförmedlingar hinner knappt med deltagarna, säger Elena Sallomon, 25 år.

20-årige Adel Elqueloi håller med Elena och utan Jobbgaragets hjälp tror han att han hade hängt kvar på torget.

– De har fått mig att komma iväg och studera, något som jag inte tänkt på att påbörja just nu, berättar han.

Hur ser du på framtiden idag?

– Den ser ljusare ut än tidigare, säger Adel och ler.

”Inte Arbetsförmedlingens uppdrag att vara uppsökande”

Trots att verksamheten har varit framgångsrik kommer inte Arbetsförmedlingen att fortsätta med Jobbgaragets uppsökande verksamhet.

– Det är inte vårt uppdrag att söka upp ungdomar som inte valt registrera sig på Arbetsförmedlingen, säger Said Maroufkhani, avdelningschef för Nationella kunder.

Men varför påbörjade ni det här projektet från första början om det inte är en del av ert uppdrag?

– När vi startade projektet gjordes den bedömningen att vi ska arbeta uppsökande, men nu har inte vi inte haft det omdömet inför fortsättningen.

Vad beror det på?

– Det kan inte jag svara på.

”Personlig kontakt är ett måste”

På Jobbgaraget tror man nu att många ungdomar kommer förlora det stöd de behöver och med det samhällskontakten.

– Jag kan inte se hur det ska fungera om man inte jobbar som vi har gjort. Man måste ha en konstant personlig kontakt med ungdomarna, säger Marc Hinz.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.