Vad ska vi göra åt bilköerna?

Uppdaterad
Publicerad

Svaret: Nya trängselskatten kommer att lösa en del, men vi får räkna med trängsel även i framtiden.

Transportforskaren Maria Börjesson besökte ikväll ABC:s studio för att svara på frågor kring Stockoholms bilköer. Hon menar att ett skäl till att trafiksituationen i Stockholm ser ut som den gör, är att Stockholm är byggt på öar och har en tät innestad dit många pendlar. Och de boroar där bilisterna då ska passera har en begränsad kapacitet.

Ny trängselskatt kommer lösa en del

Från och med nästa år införs en trängselskatt på Essingeleden och det tror Maria Börjesson är rätt väg att gå.

– Det mest kostnadseffektiva sättet att lösa trängselproblematiken på är trängsleskatter, och trängselskatten som kommer på Essingeleden kommer att lösa upp ganska mycket köer tror jag. För Essingeleden är nu som en propp i Stockholms trafiksystem där mycket köer sprider sig utifrån, säger hon.

”Prissätter man inte vägutrymmet kommer man överutnyttja det”

Stockholmarna lägger varje år cirka elva arbetsdagar på att sitta i bilkö, enligt ny statistik. Så vad får då bilköerna för konsekvenser för vår vardag och vår miljö?

–  Det klart att det hade varit bättre om det inte stått så många stillastående bilar, men om man tittar på alternativet ifall vi hade haft en glesare stad så hade vi förmodligen haft ännu ännu mer biltrafik, längre resor och svårare att försörja med kollektivtrafik. Så det blir trångt i en storstad där man inte prissätter vägutrymme. Vägutrymme är en knapp resurs och prissätter man inte det så kommer man att överutnyttja det, säger Maria Börjesson.

Måste kombineras med mer kollektivtrafik

Men hon tillägger att politikernas visioner om trängelskatten bara är en del av lösningen.

– Man måste kombinera det med mer kollektivtrafik, framför allt mycket mer busstrafik som man vågar prioritera och bättre parkeringspolicys så det blir mindre parkering på gatorna så att cyklister och kollektivtrafik kommer fram.

Och hur trafiksituationen kommer att se ut i framtiden är en svår fråga. Börjesson tror att det kommer att bli bättre med trängselskatten. Men menar att så länge som vi jobbar med att förtäta staden, för att det är bra för miljön och arbetsmarknaden, och så länge som Stockholm kommer att ha en tillväxt i ekonomin samt antalet invånare så kommer vi få räkna med att ha en viss trängsel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.