Ville slippa leasingavtal – krävdes på 300 miljoner

Uppdaterad
Publicerad

SL gav sig in i affärer med amerikanska riskkapitalister. Men när man ville säga upp avtalet kom kraven från USA – 300 miljoner kronor i skadestånd.

Som SVT Nyheter kunde berätta i går har flera landsting medverkat i avancerad internationell skatteplanering. Under 2002 och 2003 tecknade man via bolaget Transitio mycket komplexa leasingavtal med amerikanska riskkapitalister, för att få ned kostnader i samband med köpen av 47 tåg av modellen Regina.

Men redan två år tidigare så hade Stockholms lokaltrafik genomfört en mycket stor affär med samma upplägg. Affären gällde 88 tunnelbanevagnar och 39 pendeltåg med dubbla vagnar.

Landsting skatteplanerar

– Det gav oss en väldigt billig finansiering för SL och för Stockholms läns landsting för att ha de här vagnarna, säger Björn Holmberg, stabschef på Stockholms lokaltrafik.

Krävdes på skadestånd

Men när SL efter finanskrisen ville avsluta avtalen i förtid kom smällen. De amerikanska investerarna krävde skadestånd för att gå med på en förtida terminering av leasingavtalen. Dessutom ville man att SL skulle betala processkostnader för båda företagen. Allt som allt skulle skattebetalarna betala 300 miljoner kronor.

GunnelForsberg, finansdirektör på Stockholms läns landsting, säger dock att kostnaden inte blev så hög.

– Detblir en nettokostnad på 70 miljoner eftersom vi kunde kvitta en fordran hos enbank mot kostnaden.

Stockholms läns landsting gick till slut med på kraven. Ett starkt bidragande skäl var att Stockholms lokaltrafik då hade insett att vagnarna som avtalet omfattade började bli gamla och skulle innebära en ökad kostnad framöver.

SVT: Hade det inte varit bättre att låta avtalet löpa ut istället?

– Hade vi låtit avtalet löpa ut hade stockholmarna fått åka med gamla tunnelbanetåg och gamla pendeltågsvagnar ända fram till 2023. Det hade inte varit så bra, säger Björn Holmberg, stabschef på SL.

Finanskrisen födde oro

Före finanskrisen var de allra flesta mycket positiva till Transitio, och inte många röster höjdes om upplägget med amerikanska riskkapitalister. Detta trots att den amerikanska lagstiftningen förändrades och kriminaliserade skatteavdrag efter lease-and-lease-backavtal. Sen föll Lehman Brothers, och banker runtom i världen darrade.

Det var då landstingens ekonomiavdelningar tvingades börja läsa det finstilta i leasingkontrakten. Med stöd av avtalet krävde de amerikanska investerarna en förstärkning av de svenska bankgarantierna. Hade Transitio vägrat, så hade riskkapitalisterna haft rätt att säga upp avtalet.

Extra bankgarantier

För att rädda situationen sköt landstingen och Transitio till en extra bankgaranti till en kostnad av nära två miljoner per år. Här reducerades den vinst på tio miljoner per år som man tidigare gjort.

Lugnet var återställt, men nästa kris skulle inte dröja länge. Den inträffade förra våren när Handelsbankens kreditbetyg sänktes med en grad. Det var skäl för uppsägning av avtalet från USA och SVT kunde i går berätta att flera landsting satt i möten för att diskutera konsekvenserna av ett sådant scenario.

Försökte avsluta i förtid

Ett av landstingen var Stockholms läns landsting och SL. Landstinget gav under 2009 Transitio i uppdrag att undersöka om det gick att avsluta leasingavtalet i förtid. Landstinget ville också att SL skulle köpa tillbaka de tåg man sålt till Transitio nästan tio år tidigare.

SL-affären

År 2000 köpte Transitio upp 88 tunnelbanevagnar och 39 pendeltåg av SL. Det var starten för Transitios roll som fordonsanskaffare för alla regionala tåg i hela Sverige. Stockholms lokaltrafik ägde då hela 49,5 procent av Transitio. I dag är ägarandelarna mellan aktieägarlandstingen fördelad på 5 procent vardera.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Landsting skatteplanerar

Mer i ämnet