Tidningarna tvingas spara

Uppdaterad
Publicerad

Länets två största lokala dagstidningar, BLT och Sydöstran, går tungt ekonomiskt. Minskade annonsintäkter gör att de båda nu tvingas till besparingsåtgärder.

Sommaren blev inte vad Gota Media hade budgeterat för i Blekinge. Det har blivit svårare att sälja annonser i de lokala tidningarna och både Blekinge Läns Tidning och Sydöstran gick med flera hundratusen kronor back varje sommarmånad.

– Vi försöker se över våra kostnader så att det inte ska drabba några läsare, säger Håkan Johansson, marknadsområdeschef Blekinge för Gota Media, som äger båda tidningarna.

Säger upp frilansuppdrag

Branschen är erkänt tuff och många lokaltidningar i Sverige dras med vikande upplagor. Det gäller inte blekingetidningar i särskilt stor utsträckning – BLT:s prenumerationstapp har varit litet och Sydöstran var den enda sexdagarstidningen i landet som ökade i upplaga förra året. Däremot sviker alltså annonsörerna, varför båda tidningarna nu inför stopp för övertid och vikarier och säger upp en del frilansuppdrag. Ett av dem är Pär Jonassons kåseri BLT:s familjesidor.

– Jag är en av flera krönikörer som fått sluta skriva. Jag tycker det är tråkigt att man inte satsar på de lokala rösterna i lokaltidningen, säger han.

Han arbetar dock fortfarande på frilans och som vikarie på tidningen. Även om BLT vill att dem fast anställda personalen ska göra allt.

– Jag tror det är en dröm. Det går inte, säger Pär Jonasson.

En annan av dem som ställer sig frågande till vikarie- och övertidsstoppet är BLT:s journalistklubbsordförande Tobias Fabbeke.

– Vi journalister brinner ofta för våra jobb. Den digitala omställningen betyder att lika många personer ska göra mer moment. När vi inte får ta ut övertid finns det en risk för att medlemmar jobbar över, men inte skriver upp det. Det skulle betyda att de jobbar gratis och den utvecklingen vill vi inte se.

”Kommer leverera i många år”

Omställningen från print till online är ett samtalsämne i tidningsbranschen. Det handlar inte enbart om teknik, utan den digitala världen innebär också att marknadskartan ritas om.

– Det är svårare att locka annonsörer nu, i den digitala världen. Konkurrensen är hårdare. En del av förklaringen ligger i att många beslut tas centralt. Många kedjeföretag tar sina beslut utanför Blekinge och då är det svårt att påverka, säger marknadsområdeschefen Håkan Johansson.

Håkan Johansson återkommer gärna till den starka lokala förankringen som de båda tidningarna har i Blekinge. Enligt honom kommer de att ges ut en lång tid framöver, även om de inte är lönsamma.

– Så långt som vi kan se nu har vi ett ägardirektiv som säger att vi ska ge ut tidningar. Med det menas både papperstidning och digitalt. Så vi kommer leverera papperstidning i många år framöver.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.