Datorn ska ge bättre skolresultat

Uppdaterad
Publicerad

Ett nytt datorprojekt i Olofströms kommun ska få eleverna att lära sig mer. Men eleverna själva ser andra fördelar.

Eleverna på Brännaregårdsskolan sitter med hörlurar på och bärbara datorer på bänkarna. När Blekingenytt hälsar på lär de sig mer om kroppen genom att läsa texter, titta på filmer och svara på frågor.

– De arbetar med olika uppgifter och jag har hela tiden tillgång att följa deras arbete under resans gång. Den möjligheten hade jag inte innan, utan då gjorde de ett arbete och när de var klara med arbetet så bedömde jag. Nu kan jag bedöma hela tiden, säger grundskolläraren Camilla Enberg.

Arbetssättet är nytt sedan i våras och är en del av ett större nationellt forskningsprojekt där även Kyrkhults skola deltar. Totalt är det nio kommuner i Sverige som använder sig av de nya undervisningsverktygen som forskare har tagit fram. Fram till sommaren 2016 skola olika slag datorprogram och inlärningssätt testas för att sedan utvärderas av forskarna.

– Vi hoppas kunna hitta sätt att utnyttja datorn i undervisningen så att måluppfyllelsen ökar så att eleverna lär sig bättre med hjälp av datorn. Då tror vi att vi behöver testa olika metoder för detta och förhoppningsvis så kan vi hitta några bra sätt som vi kan utnyttja i framtiden, säger Thomas Jarbo, kvalitetsutvecklare på Olofströms kommun.

De elever som Blekingenytt talar med är positiva till det nya arbetssättet, även om de kanske ser andra fördelar än bara bättre skolresultat.

– När man skriver vanligt får man lite kramp i handen, så jag tycker att det är lättare och att det är roligare också, säger Ellen Ågren, medan hennes klasskamrat Charles Stjärnfeldt gillar att de får lära sig mer.

– I böcker så kan man inte få fram all information som man behöver. På datorn så kan man söka på Internet och då kan man få mer än vad man får i böcker. Böcker uppdateras inte och det gör datorerna. Vissa saker som står i böcker kan vara fel, på Internet kan det också stå fel, men det mesta av det är rätt, säger han.

Men tanken är inte att den vanliga undervisningen ska försvinna helt, utan i stället ses datorn som ett komplement.

– Vissa uppgifter som samtalen i matte eller samtalen kring vissa regler i svenska tycker jag är ganska bra att kunna ha traditionellt och föra samtalet med varandra i gruppen eller halvklass och vissa saker tycker jag är jättebra att jobba med digitalt, säger grundskolläraren Anna-Lena Danielsson.

Eleven Samuel Rönkä tycker att det är roligt att få använda datorn under lektionstid, men han vill inte sitta vid den jämt.

– Nej, jag tycker att vi använder den rätt mycket. Det är lagom.

Tror du att man kan använda datorn för mycket?

– Ja, det kan det nog bli, man måste ju ha lite vanligt med, säger Samuel Rönkä.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.