Försäkringskassan i Karlskrona kritiseras av JO

Uppdaterad
Publicerad

Försäkringskassan i Karlskrona kritiseras för ”omotiverad passivitet” av Justitieombudsmannen, JO.

Ett antal ärenden ska ha utretts för långsamt, vilket i har lett till att den som sökt ersättning fått vänta onödigt länge på ett besked.

Enligt JO har ett flertal ärenden som rör allt från sjukersättning till ansökan om assistans upprepade gånger handlagts alldeles för långsamt. Ett ärende rör en person som ansökte om sjukersättning i juni 2013. I november hör personen av sig på nytt för att fråga hur det går med utredningen, men trots det dröjer det till augusti året efter till ett beslut har fattats.

– Det är väldigt gamla och komplicerade ärenden, svåra ärenden. Passiva perioder i dem kan ha många olika anledningar, men bland annat kan det vara att man inväntar besked från vården eller från andra aktörer som vi samarbetar med. Här håller vi ju med JO om kritiken som vi fick i det här enstaka ärendet, säger tillförordnade områdeschefen Sara Drejstam, som ansvarar för avdelningen i Karlskrona som ansvarar för sjukförsäkringsärenden.  

Handläggare förstår inte

JO skriver dessutom i sin inspektionsrapport att det finns anledning att anta att många handläggare inte förstått skillnaden mellan ett vanligt ärende som ska utredas och ett ärende där en domstol redan tagit ett beslut som ska verkställas. Enligt rapporten har det hänt att kassan gjort en ny prövning av domstolens beslut, och att domen dessutom tagit för lång tid att verkställa. Men enligt Sara Drejstam rör det sig om en formalitet.

– Kunden har fått ett rätt beslut med ett rätt innehåll. Det vi har fått till oss att vi ska se över är hur vi rent förvaltningsmässigt formulerar oss. Så det är de delarna vi kan plocka med oss och titta mer på, säger hon.

Kan det här ha fått några konsekvenser för de som har sökt ersättning hos er, tror du?

– Nej, det tror jag inte att det har. Utan i de här fallen, och det är också vad JO påpekar här, så har ändå handläggningen varit snabb och man har verkställt de här besluten på ett snabbt vis. Så gentemot kunden så ska det inte ha blivit någon skillnad, säger Sara Drejstam.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.