De senaste fem åren har antalet ärenden där patienter begär ersättning eller återbetalning från landstinget ökat. Det kan handla om fall där patienter fått betala dubbla avgifter, fått tandskador av intuberingen när de ska sövas eller betalat för receptbelagd medicin som de inte behöver.
– Vi har till exempel haft fall där patienten har fått läkemedel ordinerade, hunnit gå till apoteket och lösa ut dem, och sedan blir de kontaktade omedelbart efteråt med beskedet att det inte var rätt medicin. Då har det också funnits lite tveksamheter i hur en sådan sak ska hanteras, säger Ronny Andersson.
Han är verksamhetschef på landstingets förtroendenämnd och det är dit patienterna vänder sig när de har synpunkter eller klagomål på vården i Blekinge.
”Risk att människor blir behandlade olika”
Men i dag finns det inga regler för hur sådana ersättningskrav ska hanteras. En del verksamhetschefer har därför skapat egna regler för att underlätta för personalen.
– De måste ju förhålla sig till det här på något sätt och då är ju risken stor att människor blir behandlade olika. De försöker tolka de regelverk som finns och när det inte räcker längre så får man jobba lite efter eget huvud, säger Ronny Andersson.
Nu vill förtroendenämnden att frågan ska lyftas i landstingsstyrelsen, för att se om det behövs ett enhetligt regelverk.
– Det känns angeläget att man ser över det här så att man har ett regelverk att förhålla sig till. Det underlättar både för patienterna och för personalen som ska tillämpa det, säger han.