Publiken sviker KHK

Uppdaterad
Publicerad

Publiken sviker Karlskrona hockeyklubb och klubben tappar cirka 500 åskådare per match.

Och om trenden fortsätter innebär det en hård ekonomisk smäll för en klubb som precis genomgått ett stålbad.

Efter tre spelade hemmamatcher står det redan klart att Karlskrona hockeyklubb inte lockar samma storpublik som förra säsongen. Då var det i snitt 2 800 betalande åskådare men det var fler i hallen än så. Hockeyklubben delade ut fribiljetter, så under seriespelet var det i snitt 3 000 personer i arenan.

Men efter hemmamatcher mot Almtuna, Timrå och Mora tappar klubben cirka 500 åskådare per match, vilket i ekonomiska siffror handlar om ett minus på 1,5 miljoner kronor per år i kassan om tappet håller i sig. Ett minus för en klubb som så sent som i våras var nära konkurs.

– Det kommer att slå mot oss ekonomiskt och påverka våra möjligheter att utveckla sporten det här året. Just publiksiffrorna är det största orosmolnet rent ekonomiskt just nu, säger Rolf Lindberg, ordförande i KHK.

Blekinges tre klubbar som spelar i hockeyettan har också märkt att publiken svikit under säsongsstarten. Men den vikande publiktrenden verkar inte unik för länet. Just nu träffas alla klubbchefer från Svenska hockeyligan och hockeyallsvenskan i Stockholm där frågan diskuteras.

– Vi har en konkurrens av fotboll och sommarsporter. Vi har haft en konkurrens av bra väder. Det i kombination med att seriespelet för både SHL och Hockeyallsvenskan startar väldigt tidigt i september är något som vi kommer att titta närmare på, säger Rolf Lindberg.

KHK har genomgått ett stålbad efter förra säsongens ekonomiska kris. Då köpte klubben dyra spelare och drog på sig en skuld på drygt tre miljoner kronor. Och den turbulens som var kring klubben då kan ha påverkat hockeypubliken.

– Det tror jag har haft en ganska stor inverkan. Som publik och säsongkortköpare vill man veta att de pengarna man lägger in att de används på ett sunt sätt och förvaltas väl. Det skadar oss lite det som har hänt kring den ekonomiska biten, säger Calle Höök, säljare och tidigare spelare, sportchef och marknadschef i klubben.

Det finns till och med de KHK-supportrar som sålt sitt säsongskort efter klubbens ekonomiska kris. Och det handlar inte så mycket om ett bristande förtroende, utan snarare om en känsla som hockeypubliken saknar.

– När det handskas illa med pengar då blir det en tanke som man får. Då blir det inte så roligt. Vi vill ju ha den här känslan att det är Karlskrona HK, säger Bengt Petersson, supporter.

Den här veckan är en ödesvecka för hockeyn i Blekinge. Derby väntar i hockeyettan och i Telenor arena Karlskrona tar KHK emot lag som klubben hoppas ska dra en storpublik.

– Nu kommer vi möta AIK i morgon och Malmö hemma på lördag. Det är väl först efter de två matcherna som vi kan dra några egentliga slutsatser om hur illa ställt det är, säger Rolf Lindberg.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.