Foto: Patrik Qvicker/SVT

Nya flygplatsen riskerar mista tillståndet

Uppdaterad
Publicerad

Om inte den nya charterflygplatsen i Sälen blir klar till nästa vinter kommer det troligen att ta lång tid innan det blir någon flygplats där.

Hela tillståndet att bygga flygplatsen gäller bara fram till februari 2018.

Nu är det en kamp mot klockan för att hinna lösa alla problem med vägar, el och inte minst med pengar till projektet.

Flygplatsen i Sälen

– Det är allvarligt och bråttom, säger Leif Nilsson (S) ordförande för Region Dalarna.

Bolaget som står bakom de stora planerna på att bygga en ny stor charterflygplats i Sälen har hela tiden pratat om att den ska blir klar i december 2017.

Alltså ska de första planen landa i Sälenfjällen i slutet av nästa år.

Men i dag, 22 månader innan, finns inga tecken på att det ska byggas – och det är en kamp mot klockan för att hinna klart.

Tillståndet kan gå förlorat

Nu kan SVT Nyheter Dalarna berätta om en stor orsak till stressen i dag.

I februari 2013 kom den dom från Nacka tingsrätt som gav ett miljömässigt tillstånd att bygga flygplatsen i Sälen. Den är en helt avgörande faktor för att kunna bygga flygplatsen. Men det finns ett krav i domen; det är att flygplatsen ska stå klar inom fem år – alltså i februari 2018.

Annars gäller inte miljötillståndet.

Det här är en besvärande omständighet för de som i dag i lite motvind kämpar för projektet.

– Ja, det är det. Där vill vi inte hamna. Det är därför vi har uppvaktat ministern i den här frågan, säger Leif Nilsson (S).

Han och flera andra toppoliker i en delgation från Dalarna, har försökt få infrastukturminister Anna Johansson (S) att snabba på hanteringen av de statliga pengarna till flygplatsen. Det finns en 250 miljoner kronor till bygget som regeringen har avsatt redan för snart två år sedan. Men den utbetalningen har fastnat och måste nu först godkännas av EU-kommissionen – något som tar minst ett halvår.

– Det här måste göras klart nu så att planen kan landa i december 2017, säger Leif Nilsson (S).

Departementet ska nu med stöd av Trafikverket motivera för EU-kommissionen varför det går att satsa statliga pengar i en flygplats. En inte helt enkel ekvation. Kommissionen har tidigare ifrågasatt att det används offentliga medel till att stötta flygplatser.

Men det är inte bara pengarna som krånglar.

Flera problem

I dag står det ju klart att det inte kommer att hinna byggas någon ny väg till flygplatsen i Sälen och det kommer att bli svårt att hinnna få fram ström till flygplatsbygget, något som SVT Nyheter Dalarna kunde berätta på tisdagen.

Men den mest stressande faktorn är troligen den tidsbegränsade miljödomen – något som ingen har talat om i dag.

Det tog flera år att få miljötillståndet av Nacka tingsrätt. Det går att begära förlängning av en sådan här miljödom men det är också en utdragen process som dessutom kan överklagas.

Så om inte flygplatsen står klar till nästa vinter så blir det troligen kraftiga förseningar för hela bygget.

I värsta fall mister de tillståndet och då handlar det om att starta en ny miljöprövningsprocess.

– Det har inte pratats så mycket om de här miljöfaktorerna. Jag tycker att det är bra att de kommer fram så det här blir klart någon gång, säger Leif Nilsson (S).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygplatsen i Sälen

Mer i ämnet