Foto: SVT Design

Tåg kör på utdömd räls

Uppdaterad
Publicerad

Över 120 mil räls på den svenska järnvägen har börjat spricka.

Trots att den borde ha bytts ut för över 20 år sedan finns den kvar och nu eskalerar problemen. Och delar av rälsen finns på sträckan mellan Ludvika-Borlänge, Borlänge-Avesta.

Nytagna bilder visar meterlånga sprickor som upptäckts på järnvägen i Sverige. Rälsen har delat sig och håller på att falla sönder.

I utredningar från Trafikverkets arkiv kan vi läsa att något gick fel när just den här rälsen tillverkades.

Rälsen tillverkades åren 1976-1982 vid SSAB i Borlänge.

Redan på 90-talet ansågs den vara så dålig att den borde bytas ut, skriver Trafikverkets egna experter i en utredning som SVT tagit del av.

Men det har inte gjorts, fortfarande finns över 120 mil av den utdömda rälsen kvar på det svenska järnvägsnätet.

Tåg riskerar att spåra ur

Det senaste året har problemet eskalerat. Från att ha upptäckt omkring ett fel per mil och år upptäckts nu i snitt sex fel per mil och år, det visar siffror från Trafikverket.

På fem år har 2.800 fel som beror på utslitning upptäckts på den här rälstypen.

Trafikverkets experter varnar för att sprickorna kan få katastrofala konsekvenser, inte minst eftersom det handlar om hårt trafikerade sträckor med tåg som går i 200 km/h.

– Oron baseras på ett ökat antal anmärkningar, speciellt lodräta längsgående sprickor. Det kan leda till att rälshuvudet trillar av med urspårning som följd, skriver de.

Hälften av den skadade rälsen, 27,8 mil ligger på stambanorna där går tågen fort och ofta. Snabbtågen kommer ofta upp i 200 km/h.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.