– Provet går till så att man kommer hit till Falun, så har man sju timmar på sig att klara olika moment, berättar Camille Brinkemar som vanligtvis jobbar som lärare på fordonsprogrammet.
Just nu är hon dock en av de mycket noggranna domarna som ska bedöma provdeltagarnas arbetsinsatser.
Prestationskrav under tidspress
Två huvuduppgifter skulle deltagarna alltså jobba med under dagen. Dels ska man spackla och lacka en plåt med små skador på, som ska spacklas och grundlackeras. Och dels ska man laga och lackera en stötfångare i plast, som man borrat ett hål i. Och kraven för att godkännas när man ställs under domarnas granskande lupp, är höga. Dessutom ska man leverera ett bra resultat med tidspress.
– Jag har varit jättenervös. Men det känns skönt att vara igång med det, säger Rebecca Green, som är i full gång med att slipa spacklet jämnt på den skadade plåten.
Har fått högre status
Årets prov är det fjärde i ordningen, i Falun. Men från i år har det dessutom sertifierats av branschorganisationen Lyn – Lackerarnas Yrkesnämnd. Och provet är inte bara viktigt för deltagarna, utan även för branschen, har stor efterfrågan på kunniga lackerare.
– Lackerarnas Yrkesnämnd jobbar långsiktigt med kvalité och rekryteringsfrågor för motorbranschen. Och motorbranschen är ju en bransch som skriker efter folk, säger Anette Norinder från Lackerarnas Yrkesnämnd
Jämställd utbildning
En annan sak som är litecspeciellt med både lackerarutbildningen -och provet i Falun är den höga andelen tjejer som är med, faktiskt omkring 50 procent. Och enligt Camille Brinkemar är det till stor del en fråga om att förebilder som gått på skolan.
– Vi har haft otroligt många duktiga tjejer som har gått fordonsprogrammet här och det leder till att det blir fler förebilder och fler som vågar och ser att man kan – så bra förebilder och duktiga elever, säger hon.