Unikt sportplan flög USA–Siljansnäs

Uppdaterad
Publicerad

Under tisdagskvällen landade en unikt sportflygplan i Siljansnäs, efter att flugit på egna vingar ända från USA.

Den nyblivne flygplansägaren Knut Hoffman var trött men lycklig efter resan som tagit totalt en vecka med långa etapper varje dag.

Efter den sista dagsetappen som gick från Island direkt till Siljansnäs så skulle det äntligen bli dags för landning. Under hela resan hade vädret varit bra – men i Norge blev det sämre och värst var det här på flygmaskinens nya hemmabana.

– Det var nog det största skitvädret vi haft på hela vägen, säger Knut Hoffman. Det var väldigt tjockt däruppe, så det var den mest spännande inflygningen av alla! Det var ju här i Sverige, säger Knut. 

Planet är den allra första Cessna 177 som någonsin byggts. Serienummer 1 har maskinen  alltså, den är byggd 1968 och den användes först som demonstrationsmaskin av Cessnafabriken.

Därefter har en och samma person ägt flygplanet ända tills nu när Knut Hoffman köpte kärran och med en skicklig yrkespilots hjälp fick den hemflugen hit till huset och hangaren i den sk airparken i Siljansnäs.

– Jag  tyckte det var underbart när vi landade här, säger Knut som blev omkramad av sin hustru Rigmor Fransson. Vi har flugit 42 timmar sammanlagt, och den sista etappen var tio timmar. Det var underbart att landa här på ”vårt eget” fält. Det var häftigt!

– Jag har inte varit nervös, säger flygarhustrun Rigmor Fransson trots att färden gått många, många timmar över öppet hav och att maskinen bara drivs av en enda motor.

– Jag längtar efter att få komma upp i maskinen själv, säger Rigmor. Det ska bli jätteroligt!

Under kvällen hölls det stort kalas i den egna hangaren med anledning av nytillskottet i flygplansfloran vid Siljansnäs airpark.

Se Cessnan flyga 200 km/t på 10 meters höjd i klippet bredvid.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.