– Just innan begravningen skulle börja upptäckte vi att det var fel kista. Det var en katastrof, säger barnbarnet Fredrik Jönsson, 43.
När felet upptäcktes togs rätt kista in, men Fredrik Jönsson säger att han inte vet vem som var i vilken kista.
– Förhoppningsvis var det rätt person, men där och då hade man så mycket annat att tänka på och det var efterspelet som var det värsta.
Anmäler till ARN
Nu anmäler familjen begravningsbyrån i Söderhamn till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, och vill ha tillbaka pengarna, drygt 22 000 kronor. De har fått en ursäkt och blivit erbjudna 5 000 kronor i avdrag, men nu kräver man hela summan tillbaka.
Enligt Fredrik Jönsson var familjen själva tvungna att kalla till ett möte och be begravningsbyrån att be dem om ursäkt.
– Hade de självmant bett om ursäkt hade vi inte anmält till ARN, säger Fredrik Jönsson.
– På byrån så ser jag en broschyr där det står att en begravning är ett minne för livet, det här ger ett bittert, bittert minne.