Händelsen ska ha inträffat i mitten av juli tidigare i år i Gävle, där en assistent i ett privat assistansföretag ska ha behandlat en kund illa.
Upprinnelsen till lex Sarah-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), börjar med att kunden besöker sin pojkvän i en annan ort och assistenten uppträder enligt vittnen illa och har en tråkig attityd. Den schemalagda rasten som assistenten tar vid besöket och som ska vara i två timmar, blir till fem timmar.
Vid hemkomsten vill kunden ta en promenad och ber assistenten följa med, men det slutar med att kunden tar sin permobil och beger sig ut själv.
Börjar jaga kunden
Assistenten blir orolig och försöker ringa kunden som inte går att få tag på och då kontaktas jouransvarig på företaget som ringer kunden som svarar direkt.
När kunden kommer tillbaka till gården pratar hon i telefon med pojkvännen och dennes mamma. Då börjar assistenten jaga efter kunden och skriker åt henne.
Kunden blir mycket rädd och får panik.
Spelas in
Assistenten kommer ikapp, tar tag i kunden och ska enligt anmälan ha skrikigt:
”Nu jävlar är det du som går och lägger dig”.
Samtalet spelas in. I lägenheten säger assistenten till kunden att hon måste lägga sig omedelbart, om det inte görs, tänker assistenten inte hjälpa kunden.
Kunden känner sig mycket rädd och kränkt efter händelsen.