Nu görs försök med elvägar

Uppdaterad
Publicerad

Två lösningar för elvägar ska testas utanför Gävle och i närheten av Arlanda på var sin teststräcka. Orsaken är att man vill få kunskap om hur elvägar fungerar och om den här tekniken kan användas i framtiden.

– Det kan bli ett bra komplement till dagens väg- och järnvägstrafik, säger Torbjörn Suneson, Trafikverkets tillförordnade generaldirektör i ett pressmeddelande.

Trafikverket har i samråd med Vinnova och Energimyndigheten beslutat att två leverantörer får testa var sin lösning för elvägar. Elva leverantörer anmälde sitt intresse för att utveckla elvägar i upphandlingens första skede 2013. De två leverantörerna som nu får göra testen är Region Gävleborg och Rosersbergs Utvecklings AB.

Sträcka på två kilometer

Region Gävleborg ska enligt Trafikverket testa en teknik som innebär att en strömavtagare på lastbilshyttens tak matar ner strömmen till en elhybridmotor i lastbilen. Det är en sträcka på cirka två kilometer mellan Sandviken och Storvik på E16 som ska testas. Liknande tester har utförts i Tyskland med tekniken.

Rosersbergs Utvecklings AB kommer å sin sida att testa en teknik med en elskena i vägbanan som driver och laddar fordonet under resan. Teststräckan vid Rosersberg intill Arlanda kommer att bli ungefär en och en halv kilometer.

Testar förutsättningslöst

– För vår del är det här ett sätt att få ett kunskapsunderlag. Mest för att se tekniken i ett sammanhang. Vi har inte låst fast oss vid det här inför framtiden, säger Lisa Silvemark, Trafikverkets projektledare för elvägsprojektet, till SVT Gävleborg.

– Det blir spännande att följa de konkreta projekten så att vi kan få bättre kunskap om hur stor potentialen för effektivisering verkligen är, säger Erik Brandsma, generaldirektör i Energimyndigheten i pressmeddelandet.

Spaden sätts i marken till hösten och Trafikverket räknar med att börja testköra till våren. Försöken beräknas vara avslutade 2018.

Så går testet på E16 till

Under testet är det lastbilar med hybridiserad drivlina som kommer att köras i vanlig trafik, och utvärdera strömavtagare och elinfrastruktur. När lastbilarna kommer till testområdet fälls strömavtagaren upp och motorn slår över till eldrift. När lastbilen lämnar testområdet går den automatiskt över till framdrivning genom bilens dieselmotor, som kommer att köras på förnyelsebart bränsle.

Teststräckan är två kilometer längs E16 strax väster om Sandviken. Under uppbyggnaden kommer ett körfält att stängas av under en kort period, men trafiken kommer att kunna passera i det andra fältet. Under den tvååriga testperioden kommer inte den vanliga trafiken att påverkas.

Den första lastbilen rullar i början av 2016 och två år framåt varefter anläggningen avvecklas och satsningen utvärderas. Det långsiktiga målet är att bygga hållbara klimatsmarta lösningar för tunga transporter på ett sätt som både gynnar användarna av transporter och samhället transporterna sker i.

Källa: Region Gävleborg

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.