– Det kan bli ett bra komplement till dagens väg- och järnvägstrafik, säger Torbjörn Suneson, Trafikverkets tillförordnade generaldirektör i ett pressmeddelande.
Trafikverket har i samråd med Vinnova och Energimyndigheten beslutat att två leverantörer får testa var sin lösning för elvägar. Elva leverantörer anmälde sitt intresse för att utveckla elvägar i upphandlingens första skede 2013. De två leverantörerna som nu får göra testen är Region Gävleborg och Rosersbergs Utvecklings AB.
Sträcka på två kilometer
Region Gävleborg ska enligt Trafikverket testa en teknik som innebär att en strömavtagare på lastbilshyttens tak matar ner strömmen till en elhybridmotor i lastbilen. Det är en sträcka på cirka två kilometer mellan Sandviken och Storvik på E16 som ska testas. Liknande tester har utförts i Tyskland med tekniken.
Rosersbergs Utvecklings AB kommer å sin sida att testa en teknik med en elskena i vägbanan som driver och laddar fordonet under resan. Teststräckan vid Rosersberg intill Arlanda kommer att bli ungefär en och en halv kilometer.
Testar förutsättningslöst
– För vår del är det här ett sätt att få ett kunskapsunderlag. Mest för att se tekniken i ett sammanhang. Vi har inte låst fast oss vid det här inför framtiden, säger Lisa Silvemark, Trafikverkets projektledare för elvägsprojektet, till SVT Gävleborg.
– Det blir spännande att följa de konkreta projekten så att vi kan få bättre kunskap om hur stor potentialen för effektivisering verkligen är, säger Erik Brandsma, generaldirektör i Energimyndigheten i pressmeddelandet.
Spaden sätts i marken till hösten och Trafikverket räknar med att börja testköra till våren. Försöken beräknas vara avslutade 2018.