Då barnet hade varit sjukt i ett dygn kontaktades landstingets sjukvårdsrådgivning och föräldrarna fick råd om fortsatt vård i hemmet och att ge vätskeersättning. Barnet hade dock svårt att behålla vätska på grund av fortsatta kräkningar och diarré. Då kontaktade föräldrarna vården på nytt och beslut fattades om att barnet akut skulle åka till sjukhus.
Dog i ambulansen
Men när sjuktransporten planerades försämrades barnets tillstånd snabbt och fick kramper. Treåringen blev medvetslös och trots intensiva insatser i ambulansen gick barnets liv inte att rädda.
Barnet var enligt landstinget så uttorkat att det uppstod kramper och cirkulationen sviktade. Det i sin tur gjorde att hjärtat slutade fungera.
Landstinget Dalarna har efter händelsen gjort en Lex Maria-anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.
Telefonrådgivare ska vidareutbildas
Telefonrådgivningen kommer nu att vidareutbilda sin personal när det gäller frågor om barns tillstånd som kan vara svåra att bedöma via telefon.
I ett pressmeddelande beklagar chefläkare Ulf Nordin, som är ansvarig för primärvården inom Landstinget Dalarna och sjukvårdsrådgivningen, det som hänt:
– I den omfattande utredningen och uppföljningen av detta tragiska sjukdomsfall går allas våra tankar till den drabbade familjen, men vi känner oss också förenade i uppgiften att sjukvården ska kunna erbjuda sådana råd och insatser att något barn aldrig mer drabbas av något liknande.