Brynäs satsar på reklamfria tröjor

Uppdaterad
Publicerad

Brynäs blir det första hockeylaget i SHL som kommer att spela i reklamfria matchtröjor. Och beskedet skapade en flodvåg av reaktioner under dagen.

Vi har blivit vana att se hockeyspelarna draperade som levande reklampelare, men nu är det slut på det. Brynäs IF kommer endast ha sitt klubbemblem på tröjan i fortsättning. Endast Unicefs logotyp kan hädanefter komma att pryda matchtröjorna.

– Traditionellt så har idrotten jobbat mycket med exponering och så kommer det att vara även i fortsättningen. Vi i Brynäs behöver höja intäkterna och vi behöver hitta nya samarbetspartners. Och vi ser att fler efterfrågar mer än bara exponering, man vill se oss som starka varumärken som står för hållbarhet, mångfald och socialt ansvarstagande och det är utifrån det som vi kan få en ren tröja, säger Hans Göran Karlsson, klubbdirektör.

Under torsdagen fylldes kommentarfälten på lokaltidningarna med både ris och ros. Många frågade sig hur mycket pengar Brynäs förlorar på uteblivna sponsorintäkter.

– Som jag sa, så är det här inte något vi gör för att sänkta våra intäkter, säger Hans Göran Karlsson.

Brynäs tecknade nyligen ett nytt avtal med Gävle kommun värt 25 miljoner kronor där bland annat namnbytet av arenan ingår, samt de reklamfria spelartröjorna.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.