”Jag bara skrek rakt ut”

Publicerad

Att möta döden, är något som lokförare måste vara beredd på varje dag. Självmord är inte helt ovanligt framför tåg. Men nu hoppas Trafikverket att kameraövervakning och stängsel ska halvera dödsolyckorna på spåren.

– Man måste hela tiden ha det i bakhuvudet att det kan hända, man får aldrig slappna av, säger lokföraren Göran Streitlien från Falun.

Varje år blir omkring 100 personer påkörda och dödade av tåg.

Det sägs att statistiskt sett kommer alla lokförare att drabbas någon gång under sin karriär. För Göran har det hänt två gånger.

– Första gången var det en som helt enkelt bara slängde sig framför loket, jag bara skrek rakt ut.

– Man hamnar i chock men blir samtidigt kall och larmar och tar hand om situationen, berättar Göran.

Fastnar på näthinnan

Tågföretagen har själva utvecklat en organisation för hur man ska hantera liknande situationer. Föraren får alltid lämna sitt pass och tas direkt omhand av en kamratstödjare. Därefter blir det läkarbesök och psykologhjälp om man vill.

På lokförarutbildningarna lär man sig också strategier för att  lindra traumat. Bromsa, tuta titta bort, undvik ögonkontakt.

Det är mycket som kan fastna på näthinnan och förfölja en genom livet. Och att passera olycksplatsen kan för många lokförare förknippas med ångest och frustration.

Men hitills har myndigheterna inte gjort mycket för att förhindra dödsolyckorna på spåren. Trafikverkets utredare Erik Lindberg förklarar varför:

– Jag tror att det handlar om en attitydfråga. Man tycker att de här personerna som befinner sig på spåret gör det olagligt, och då får man stå sitt kast.

Stängsel och kameror ska halvera dödssiffran

Men nu ska det ske en ändring.  I vår börjar Trafikverket arbetet med att sätta upp stängsel och kameror på utsatta platser. Dödsolyckor där personer blir påkörda av tåg ska halveras de närmaste sju åren. Kameror och stängsel ska sättas upp.

– Det är bra att det lyfts upp, kanske blir det svårt att genomföra men intentionen är bra, menar Göran Streitlien.

Om det blir verkningsfullt återstår att se. Fackförbundet ST som organiserar många lokförare tycker det i grunden är positivt att Trafikverket gör en satsning på att halvera antalet olyckor.

– Men när de satsar på kameror och stängsel så är det i sammanhanget de billigaste insatserna, vi hade hellre sett att de hade gjort rejäla satsningar och byggt om oövervakade övergångar till att bli bevakade med bommar. Kameror är inte fel men de dokumenterar olyckor snarare än förebygger olyckor, säger Sofia Johansson på ST.

I de flesta fall handlar de här olyckorna om självmord och många som arbetar inom järnvägen tror att den som väl bestämt sig hittar en annan plats utan stängsel och kameror.

Ett annat växande problem som leder till dödsolyckor är att all ny teknik gör människor ouppmärksamma.

– Du har Iphones och hörlurar och blir helt avskärmad och vet inte var du är. Vi som kör har 3000 ton på kroken ibland, det är inget som man bara motar bort, du har inte en chans, säger Göran Streitlien.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.