Polisen kritisk – vill ha bredare vägrenar

Uppdaterad
Publicerad

Efter gårdagens våldsamma olycka på E4 mellan Hudiksvall och Enånger riktar nu polisen kritik mot Trafikverket som ansvarar för vägen.

– Varför bygger man inte bredare vägar? På många platser finns det ju ingen vägren att stanna på, säger Mikael Hedström på Gävleborgspolisen.

Det var sent på söndagseftermiddagen som olyckan inträffade när en bil med punktering stannat för att byta däck på den tvåfiliga europavägen mellan Hudiksvall och Enånger. En husbil hann inte bromsa i tid och körde in i det stillastående ekipaget. En av personerna som stod på vägen omkom direkt och ytterligare en person, längdskidåkaren Daniel Richardsson, skadades allvarligt, enligt polisen.

Gävleborg – Daniel Richardsson

Smal vägren

Vägen där olyckan inträffade är ny och öppnades för trafik för snart två år sedan. Liksom flera andra ställen längs E4 är vägrenen på den aktuella sträckan smal och tvingar fordon som får problem att stanna i körbanan.

– När man kör i de här hastigheterna och det blir stopp, då går det väldigt fort att komma i kapp, säger Erling Arvidsson, yttre befäl för trafikpolisen i norra Hälsingland.

Vanligaste vägtypen för olyckor

Erling Arvidsson berättar att sträckorna med smal väggren är väldigt incidentkänsliga, olyckorna är vanligast på 2+1-vägarna, som mellan Gävle och Söderhamn.

Hans råd till de som får punktering eller av andra skäl måste stanna, är att få fordonet så långt åt sidan som det går och sedan gå bort från vägen och ringa efter hjälp.

Man ska alltså inte byta däck själv?

– Nej, det är fullkomligt livsfarligt på de här sträckorna, säger Erling Arvidsson.

Johanna Ingre, samhällsplanerare Trafikverket, håller med polisen om att det är farligt att stanna på vägar med höga hastigheter och hon säger att Trafikverket har saker att lära av händelser som den här.

– Vi byggde vägen utifrån den standard som gällde vid tillfället då vägen byggdes. Då blev det en bredd på 18,5 meter. Ju mer kunskap vi får om vad som händer vid olika olyckor, desto mer kött på benen får vi för att se vad vi ska jobba vidare med. Här kan vi tydligt se att det här med väggrenens utformning är något vi behöver jobba vidare med framöver, säger hon till Gävledala.

Enligt henne är de smala vägarna inte en kostnadsfråga.

– Vi har trafiksäkerhet som grunden för våra byggen av väg, sedan ska vi såklart vara kostnadseffektiva eftersom det är skattebetalarnas pengar vi håller på med, säger hon. 

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gävleborg – Daniel Richardsson

Mer i ämnet