Det är påsk och på matbordet hittar vi bland annat ägg, lax och sill. Men också något som blivit alltmer populärt, nämligen lammkött.
– Våra kockar tycker numer att lammkött är väldigt bra. Sedan är det traditionellt också, inom olika religioner har man alltid ätit lamm till påsk, berättar Anna-Karin Fahlvik som är lammproducent.
Men det är inte bara till påsk som intresset är stort, efterfrågan av lammkött har ökat stadigt i många år. Redan år 1995 började jordbruksverket mäta hur många kilo lammkött varje svensk äter på ett år och mönstret är tydligt.
– Vi har en större efterfrågan och man är väldigt mån om att det ska vara lokalt. Vi har en större lokal efterfrågan idag, men vi har itne märkt att efterfrågan på mer lammkött har kommit, fortsätter Fahlvik.
Trots en ökad efterfrågan har antalet företag som ägnar sig åt lammuppfödning i Sverige minskat.
– Omkostnaderna ökar väldigt mycket, men prissättningen hänger inte med, så vi måste helt enkelt ta mer betalt, säger Anna-Karin Fahlvik.