Foto: SVT

En mil räls ska slipas

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket ska nu fortsätta att slipa stora delar av rälsen i anslutning till Hallandsåstunneln.

Det handlar om elva kilometer räls söder om tunneln från Vejbystrand, i Ängelholms kommun, till Båstad.

– Det vi gör nu är att vi slipar hela den nylagda sträckan, säger Erik Lööv, Trafikverkets projektchef för Hallandsåstunneln.

Slipningen startar inatt och väntas pågå mellan fyra till fem dagar, enligt Erik Lööv, och man har valt att lägga arbetet under nattetid för att störa tågtrafiken så lite som möjligt.

Läs mer: Larm om vibrationer i Hallandsåstunneln

”Inte den profilen som vi önskade”

Det var P4 Halland som var först med att berätta om den fortsatta slipningen och Erik Lööv berättar nu för SVT Nyheter Halland att rälsen var felslipad från början.

– Vi har upptäckt att rälsen inte hade den profil som vi önskade helt enkelt, säger han

Borde man inte ha kontrollerat det innan man la rälsen?

– Det man ska konstatera är att all räls slipas innan man börjar köra tåg på den och i samband med att man slipat den här rälsen så har det blivit något fel. Men det handlar om felmarginaler på runt 0,2 milimeter så det är ju ingenting som man ser med ögat. Och det här är heller inte kritiskt på något sätt, säger Erik Lööv.

Man har inte heller kunnat konstatera om felslipningen har något samband med skakningarna.

– Vi kan inte se något direkt samband men kan inte heller utesluta det, säger han.

TV: Se filmklippet inifrån skakande tåget

Flera lokförare larmade

Det var efter att flera lokförare rapporterat om skakningar i och utanför tunneln som Trafikverket sänkte hastigheten från 200 till 140 kilometer i timmen genom tunneln. Redan innan dess hade det förekommit klagomål från passagerare. Trafikverket har också redan slipat en del av rälsen med anledning av skakningarna. Det var i helgen – natten mellan lördag och söndag – som rälsen norr om tunnelmynningen slipades.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.