Foto: SVT

Färdtjänsten saknade adressen

Uppdaterad
Publicerad

När Linda Niklasson skulle beställa färdtjänstresa från Kungsbacka till Göteborg fick hon svaret från beställningscentralen att det inte gick. Gatan fanns inte med i deras system trots att den funnits i fyra år.

Linda Niklasson i Kungsbacka ville besöka Göteborg Open, som är tävlingar för barn och ungdomar med någon form av funktionsnedsättning. Tävlingen skulle hållas i den nya multisportarenan i Kviberg. Linda, som är rullstolsburen, gick in på datorn för att boka färdtjänst.

”Jag blev chockad”

När adressen inte fanns med i bokningssystemet ringde Linda i stället för att boka färdtjänstresan. Där fick hon svaret att resan inte kunde bokas eftersom adressen inte fanns i systemet.

– Jag blev chockad. Hur ska jag då komma in dit tänkte jag. Som tur är har jag en snäll pappa som kunde köra. Men så ska det inte behöva vara, säger Linda.

Hade du inte kunnat säga en adress i närheten?

– Jag är inte så duktig på gatorna där. De hade ju kunnat komma med det förslaget och säga en adress i närheten, säger Linda.

Gatan funnits i fyra år

Hallandstrafiken, som ansvarar för färdtjänsten i Kungsbacka, uppdaterar sina kartor två gånger per år med data från lantmäteriet. Varför Krutvägen i Kviberg inte fanns med i systemet, trots att gatan funnits i fyra år, kan de ännu inte svara på.

– Den här gatan har inte kommit med helt enkelt. Den ligger ute vid Kviberg och det har ju byggts en hel del där ute. Vi håller nu på att kolla var felet ligger, säger Bruno Andersson, VD på Hallandstrafiken.

Kritiserar bemötandet

Att adressen saknades tycker både Linda och hennes pappa Stefan Niklasson är dåligt. Men det är bemötandet Linda fick som de är mest kritiska emot.

– Att man inte försöker lösa det när man inte hittar adressen, det är det som är det anmärkningsvärda. Det hade räckt med en googling. Många som åker färdtjänst är svaga och behöver extra stöttning och det är inte alla som kan eller vågar stå på sig, säger Stefan Niklasson.

Det är företaget Samres som är beställningscentral och det är dit kunderna kan ringa för att boka färdtjänst i Kungsbacka.

– Det är beklagligt. Vi är ju till för att våra resenärer ska få åka. Det är det vi vill. I just det här fallet så visade det sig att den adress som resenären ville åka till inte fanns i det system vi använder för att boka. Det måste den göra, annars kan föraren inte hitta dit och då riskerar man bommar eller andra problem, säger Björn Falk, VD på Samres.

Hur gör ni normalt när adresser saknas?

– Det vi borde ha gjort är att vi skulle bett kunden att vänta lite grann och sedan kontakta dem som ansvarar för att lägga in adresser i systemet. När det sedan hade gjorts skulle vi kontaktat kunden igen och boka resan, säger Björn Falk.

2000 resor per dag

Hallandstrafiken ska nu tillsammans med Samres och Kungsbacka kommun se över om det finns rutiner som behöver förbättras. Enligt Bruno Andersson är den här typen av händelser väldigt ovanliga.

– Det här är första gången som jag har hört talas om att en resa inte blivit utförd. Vi utför ungefär 2000 resor per dag och har hållit på sedan mitten av 90-talet. Det är inget försvar för den här händelsen men det sätter lite perspektiv på hur mycket vi hanterar, säger Bruno Andersson.

”De ska hjälpa oss!”

Linda Niklasson säger att hon ska försöka stå på sig bättre nästa gång beställningscentralen säger att att adressen inte finns, men hon tycker inte att det ska behöva vara så.

– Det ska inte behöva vara ett problem. De ska hjälpa oss! Jag menar, vi i rullstol är människor vi med. Vi ska kunna åka iväg på saker utan att det ska vara ett hinder. Annars blir vi hemmasittande och det är inte så roligt i längden, säger Linda Niklasson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.