Hamsa Habanukeh kom till Sverige från Syrien i januari i år. Nu går han i nian på Åsaskolan och är en av de 150 nyanlända elever som hittills fått hjälp av introduktionsteamet i Kungsbacka.
Teamet är en satsning som kommunen gör och som på olika sätt ska stötta nyanlända elever under deras första år i svensk skola. Teamet består bland annat av specialpedagoger och lärare i svenska två, som till exempel ska skapa studieplaner för eleverna utifrån deras specifika behov.
Forskare följer projektet
Men det finns även studiehandledare som fyra timmar i veckan hjälper eleverna att översätta och förstå undervisningsmaterialet.
– Eleverna lär sig samma material som övriga elever lär sig i sina vanliga klassrum. Fast det som skiljer sig är att dom får samma material fast översatt på sitt eget modersmål, säger studiehandledaren Bile Hassan Mohamed.
Teamet är ett projekt som har pågått i två år och kostar kommunen omkring fyra miljoner kronor om året. Nu har projektet förlängts och det följs även av några forskare från högskolan i Borås.
Pratar svenska varje dag
Lärare som arbetar med eleverna har märkt att resultaten förbättrats de senaste åren.
– Svenskan kommer mycket snabbare. Parallellt med att modersmålet finns med i bakgrunden och det visar ju forskning att man lär mycket snabbare på så sätt, säger Lisberth Kårmark, lärare i svenska som andraspråk vid Åsaskolan.
För Hamsa Habanukeh har inlärningen gått fort.
– Jag använder det svenska språket varje dag, både med lärarna och eleverna, säger han.