Kunder vill bli servade av utvecklingsstörda

Uppdaterad
Publicerad

Företagen tvekar att låta människor med utvecklingsstörning vara ansiktet utåt mot kunderna. De vill men vågar inte riktigt. Men kunderna är redo, visar en ny undersökning.

Julia Ellborg arbetar som frukost- och lunchvärdinna på hotell Fregatten i Varberg. Hon servar gästerna där varje dag.

– Jag tycker att det är viktigt att vi som har funktionshinder ska synas mer, säger hon.

Bra chans att marknadsföra sig

Att det kan löna sig också, visar en ny rapport från Riksförbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning (FUB).

– Företag tar inte möjligheten att använda personer med utvecklingsstörning i sin marknadsföring och i sina kundmöten, trots att kunderna är redo för det, säger Åsa Stenborg, projektledare på Störd och stolt och som har gjort undersökningen på uppdrag av FUB.

Vad är det som gör att företagarna tvekar?

– Dels får de inte idén. Sedan är man orolig  och saknar kunskap och man är rädd att bli attackerad och uppfattad som överdrivet komersiell om man gör det. Men det finns ju idéella organisationer som kan hjälpa till med sådana här saker, säger hon.

Bra för de funktionsnedsatta också

Hon tycker också att det är positivt för dem som får lov att synas, i reklam och i kontakten med kunder.

– Det är positivt att en person inte ser ut som att alla är stöpta i en form, säger Åsa Stenborg.

”Prova på”

Men på Julia Ellborgs arbetsplats har de bara positiva erfarenheter.  

– Det är vissa som kommer fram och tycker att det är både vågat och positivt. För Julia har ju varit här i fem och ett halvt år och har varit en del av vårat team under hela tiden, säger Magnus Åhlén, hotelldirektör på hotell Fregatten.

Vad skulle du vilja säga till andra företagare?

– Prova på, testa, det finns ingenting att förlora. Julia är vår mest stolta medarbetare vi har och kommer alltid glad till jobbet. Man får energi av henne, säger han.

Trivs på jobbet

Vad är det bästa med det här jobbet?

– Det bästa är nog mina kollegor och gästerna här, säger Julia Ellborg.

Gör du ungefär samma saker som de andra?

– Ja, det gör jag, säger hon.

– Jag tycker att de ska se att vi är duktiga på våra arbetsuppgifter som vi har här, säger Julia Ellborg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.