Sista testerna genom Hallandsåsen

Uppdaterad
Publicerad

Nu är det inte långt kvar till tågtrafiken börjar rulla genom tunneln under Hallandsåsen. Just nu görs de sista testerna av tunneln och SVT följde med in i berget.

Det är många som har tvivlat på att det någonsin kommer att rulla tåg genom Hallandsåsen. Efter 23 år med bland annat giftskandaler och massiva förseningar, och en beräknad prislapp på 10,8 miljarder, är det nu riktigt nära för Sveriges längsta järnvägstunnel att invigas.

– I december kommer tågen att börja gå genom genom tunnlarna, så just nu testar vi alla tekniska system. Samtidigt håller vi på att utbilda och träna den personal som kan komma att jobba här. Bland annat våra egna drifttekniker, räddningstjänsten och så vidare, säger Erik Lööv, projektchef Hallandsåstunneln.

Hallandsåstunneln

Läcker lite

Och allt går som det ska enligt Erik Lööv. Berget läcker till och med in mindre vatten än vad man räknat med. 

– Ja, vi ser en situation idag där det läcker in mindre än tio liter per sekund i tunnlarna. De tillstånd vi har ger oss rätt att släppa in 33 liter per sekund. Vi släpper alltså in mindre än en tredjedel och det är en fantastiskt bra siffra.

Luciatåg inviger

Nu håller också de sista detaljerna till själva invigningsceremonin den åttonde december på att spikas. Ministrar och artister är bokade, men vilka artister det blir avslöjas inte ännu. Och så den 13 december, på självaste luciadagen börjar trafiken att rulla genom tunneln, efter decennier av väntan.

– Jag har full förståelse för att man tycker att det här projektet har tagit lång tid, för det har tagit lång tid. I dagsläget känner jag att vi har ett stort förtroende från både boende och verksamma här runt omkring, och det känns väldigt bra. Det känns också bra att vi kan erbjuda den här ökade kapacitet med fler och tyngre tåg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hallandsåstunneln

Mer i ämnet