Många klagar på telebolag

Uppdaterad
Publicerad

Över 90 västsvenskar har i år tagit kontakt med konsumentrådgivare för att klaga på säljföretaget Phonefamily. Kunderna anser sig oftast ha blivit pålurade abonnemang de inte vill ha. Bland de drabbade märks till stor del äldre, och personer som inte pratar så bra svenska.

Konsumentjuristen Markus Atterstam och jag står bara några meter från den orangea matta som visar var gränsen för Phonefamilys lilla hybridbutik på Backaplan i Göteborg börjar, och slutar. Företagets säljare har dragit sig undan av rädsla för att komma med på bild.

”Ipad på köpet”

– Vi har så himla många klagomål på dem, och alla kunder beskriver i princip samma sak. De har blivit tilltalade utanför butiken, säljarna säger ”kom in här så ska vi se vad vi kan göra med ditt abonnemang.” De tittar över abonnemanget och säger att ”du kan få det här avtalet för 99 kronor i månaden och så får du en i-pad på köpet.”, säger Markus Atterstam.

– Sedan när räkningen kommer så är det kanske 399 kronor i månaden och man har bundit sig i 24 månader och det sa säljarna aldrig något om.

Att butiken saknar väggar är själva poängen i en hybridbutik. Kunder som är på väg till och från andra butiker fångas lätt upp av säljarna på den orangea mattan. Det ser likadant ut i butiken i Eurostop i Halmstad.

Tre butiker – över 90 klagomål

Förra året fick Konsument Göteborg in 28 klagomål gällande Phonefamily, och redan då stack företaget ut jämfört med andra företag i branschen. Men det var bara början, i år har antalet klagomål mer än fördubblats, och då återstår ändå mer än två månader av året. I Halmstad har Phonefamily haft en butik sedan 2012 och även där ökar klagomålen för varje år.

I år är de redan uppe i 25 stycken. Den mest nyöppnade butiken finns i Trollhättan, den öppnade tidigare i år och sedan dess har konsumentrådgivarna där fått in sju klagomål.

Arga kunder körs ut av vakter

Marie Hanzén är blomsterhandlare och butiksgranne med Phonefamily på Backaplan. Många av hennes kunder är också personer som Phonefamily försöker göra till sina kunder.

– Kunderna tycker att det är jättejobbigt att de står där. För de känner sig påhoppade helt enkelt. När jag står här en dag så är det många kunder som kommer och säger att det är så himla jobbigt att de står där liksom. Man orkar ju bara inte, säger Marie Hanzén.

– Och ibland hör man ju också att folk är missnöjda och kommer tillbaka och att de vill att de ska ta tillbaka abonnemang och så. Då blir det ett jäkla liv där. Då åker ju kunderna ut av vakten till slut.

”Fokuserar på svaga konsumenter”

– Människor har ju också en tendens att vilja göra bra affärer, och det låter ju väldigt bra när säljarna står och lovar guld och gröna skogar. Sedan kan vi se att de ofta fokuserat på svaga konsumenter. Människor som kanske inte är så bra på svenska, eller äldre personer, säger Markus Atterstam på Konsument Göteborg

– Vi har även hört att de i vissa fall fått förståndshandikappade att ingå avtal om diverse abonnemang och annat och det är ju fullständig katastrof. Det är så oetiskt att jag inte finner ord.

Phonefamilys vd Jon Hjertenstein säger att man vidtagit åtgärder och tillbakavisar uppgifterna om att säljarna inriktat sig på svagare konsumenter. Se ytterligare kommentarer i separat artikel.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.