Telefoner stängdes av – kritiserar Phonefamily

Publicerad

Peter Dahlgren från Laholm berättar att han fick sitt abonnemang ändrat utan att själv godkänt det.

– Jag hade inte skrivit under något avtal. Jag hade inte ens ett muntligt avtal med de här människorna, säger Peter Dahlberg.

Peter Dahlgren från Laholm hörde av sig till oss efter SVT Hallandsnytts reportage om Phonefamily i veckan.

Det var en lördag i maj. Peter Dahlgren från Laholm svängde förbi Eurostop i Halmstad och skulle bara handla lite snabbt. Hans särbo stannade då till vid Phonefamilys butik. Och även han pratade med en säljare. Peter Dahlgren berättar att säljaren gav honom ett förslag som han tackade nej till.

Telefonerna stängdes av

Några dagar senare så plingade det till i en av hans telefoner. Han berättar att han fick sms där det framgick att den andra telefonen på hans duoabonnemang skulle stängas. Han förstod ingenting och ringde då upp sin operatör Telenor. Han minns att han fick beskedet att Phonefamily ändrat hans abonnemang.

– Jag blev himmelens förbannad, säger Peter Dahlgren.

Peter berättar att han ringde både sin operatör och Phonyfamily, men det som ändrats var svårt att rätta till.

Och det blev värre. Enligt Peter Dahlgren stängdes först den ena telefonen. Sedan den andra.

– Det är ett helvete. Har du ett jobb som är grundat på telefonkontakter så blir det inte lätt, säger Peter Dahlgren.

Vill inte ge någon intervju

Vi har varit i kontakt med Phonefamily. Efter att SVT börjat ställa frågor så har Phonefamily kontaktat Peter Dahlgren. Även vd:n själv har ringt honom. Någon intervju till SVT vill företaget inte ge. De meddelar dock att de inte haft Peter Dahlgren som kund, men att de, för att vara tillmötesgående, hjälpt honom att se över sitt abonnemang och att det då uppstod ett missförstånd och abonnemanget ändrades.

Enligt Telenor så kan inte deras återförsäljare gå in och ändra abonnemang på egen hand. Så exakt vad som hänt är fortfarande oklart.

För Peter och hans särbo tog det några dagar med många telefonsamtal innan det problemet löste sig.

– Det var inget strul jag efterlyst, säger Peter Dahlgren.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.