HIF letar publik på stan

Uppdaterad
Publicerad

Helsingborgs IF har hittills i år haft svårt att locka publik till Olympia. För att vända trenden inför torsdagens match mot Sundsvall testar klubben därför ett nytt grepp – att sälja biljetter på stan.

Genom att sälja biljetter på stan hoppas klubben att fler ska få upp ögonen för hemmamatcherna.

Danny Assad och Abbe Omeich har gått en säljutbildning via Helsingborgs stad och nu har de fått sitt första, om än oavlönade, arbete. De gör nämligen praktik på Helsingborgs IF där deras arbetsuppgifter består av att informera om klubben och att sälja matchbiljetter på stan.

– Det är för att HIF har haft det lite struligt, som folk vet. Vi vill göra så att de lockas att komma på matcherna. Det är bra stämning när man kommer till HIF, förklarar Abbe Omeich.

Hans kollega Danny Assad berättar att det finns en viss oro bland de potentiella matchbesökarna.

– Vi försöker förklara för dem att det är inte så hemskt som de tror, och att det finns ordning och reda där. Stämningen är bra. Det finns ingenting att vara orolig för, säger han.

Har ni träffat folk som är rädda för att gå till Olympia?

– Ja, tyvärr har vi det, säger Danny Assad.

Helsingborgs IF har inlett säsongen med ett publiksnitt som ligger under det normala. Årets två första matcher har inte lockat fler än knappt 7 000 besökare per match, vilket är lite med tanke på att Olympia även nu under ombyggnaden kan ta emot en publik på 12 000 besökare. Klubbens nye direktör är kritisk till budgeten för 2015 som han fått ärva. Den är beräknad på 10 000 besökare per match.

– Jag tror att det är väldigt optimistiskt att tro att vi skulle ha 10 000 besökare i snitt den här säsongen. Så i den delen av budgeten, om vi pratar om publikintäkterna, är det troligt att vi hamnar under målet när året är över, säger David Brodetsky, som är klubbdirektör för Helsingborgs IF sedan den förste mars.

Försöket med att sälja biljetter på stan är ett av flera sätt som Helsingborgs IF använder för att nå ut till publiken. Förhoppningen är förstås att fler ska vilja närma sig arenan.

– Vi är lite besvikna och vi har inte någon detaljerad analys om vad bortfallet beror på. Vi ska faktiskt göra en undersökning för att förstå varför de som brukade komma hit inte gör det längre.  Om det är dem vi har tappat, hur ska vi göra för att få dem tillbaka? säger David Brodetsky.

Försäljningen på stan går dock hittills en aning trögt.

– Än så länge har ingen köpt, men många är intresserade. Många är positiva och vi blir trevligt bemötta, säger Danny Assad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.