Sting framträdde på Storsjöyran 2015 – en festival som i sociala medier ofta omnämns med värdkommunen Östersund. Foto: SVT

Storsjöyran förknippas med Östersund

Uppdaterad
Publicerad

Kopplingen till orten är extra stark när festivalen Storsjöyran omnämns i sociala medier. Det visas i en studie av åtta sommarfestivaler.

Det är en undersökning som studerat hur stort engagemang svenska sommarfestivaler 2015 har väckt i sociala medier, och hur mycket värdkommunen har fått del i det engagemanget.

Storsjöyran i Östersund hamnade på andra plats i undersökningen som återges i en rapport.

Undersökningen har dels tittat på hur stort det digitala festivalarrangemanget varit kring en festival. Med det menas hur många publika inlägg i sociala medier som publicerats kring en festival, i relation till antalet besökare.

Få inlägg per besökare

I den kategorin hamnar Storsjöyran lägst ned av de åtta undersökta festivalerna. Bråvalla låg i topp, med 0,73 inlägg per festvalbesökare  i genomsnitt. Storsjöyran kom sist med 0,12 inlägg/besökare.

Men i en annan kategori låg Storsjöyran näst högst. Det gäller högst grad av digitalt platsengagemang – alltså hur mycket platsen för festivalen omnämnts. Där kom festivalen Skankaloss i Gagnef högst på listan, följd av Storsjöyran i Östersund och Getaway Rock Festival i Gävle.

Undersökningens slutsats är bland annat att mindre festivaler, när det gäller besöksantalet, tycks väcka ett större engagemang för platsen för festivalen. Större festivaler, som Bråvalla Festival i Norrköping och Way Out West i Göteborg, visar ett lägre digitalt platsengagemang.

Storsjöyran hade enligt rapporten 18 500 besökare per dag, vilket kan jämföras med Bråvallas 50 703, Sweden Rocks 33 000 och Way Out Wests 30 000 besökare per dag.

Goda förutsättningar att utveckla

En slutsats i rapporten är att mindre festivaler särskilt verkar ha möjligheter att driva ett digitalt engagemang för platsen för festivalen, och att det ger goda förutsättningar för arbete med platsutveckling.

Allmänt skapades störst engagemang i sociala medier mitt under pågående festivaler, i jämförelse med perioden före och efter.

Fakta

Undersökningen har studerat drygt 77 000 publika inlägg i sociala medier där festivalerna omnämns.

Storsjöyran omnämndes 2 192 gånger i publika inlägg i sociala medier under den granskade tiden före, under och efter festivalen.

Av dessa inlägg var det 747 som omnämnde orten för festivalen, Östersund.

Rapporten är producerad av företaget Volante Research.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.