Dålig läsförståelse bland unga

Publicerad

Nytt projekt på Jämtlands gymnasium ska hjälpa ungdomar att vilja börja läsa mer skönlittelära böcker.

Svenska ungdomar är dåliga på läsförståelse och de påverkar betygen väsentligt, de menar personal inom skolan. På Jämtlands gymnasium startas därför projektet läsfrämjande för läsfrämjande. Där ska 70 eleverna i årsskurs ett på Wargentin och Fyrvalla läsa skönlittelära böcker, se en filmatisering och bjudas på exklusiva föreläsningar av kända författare.

Istället för tvång som det ofta är inom skolan ska ledordet vara lust så att eleverna får in känslan av att det är roligt och intressant att läsa böcker.

– Jag vill läsa men jag kan inte, det är så tråkigt men förhoppningsvis blir det bättre och roligare efter de här projektet, säger eleven Nils fahlgren Nilsson.

Projektet har fått ekonomiskt stöd av flera olika aktörer bland annat nationalencyklopedins kunskapsstiftelse och man hoppas från projektets sida att det här i slutändan ska väcka nyfikenhet för skönlitteratur och visa på enkla väger till läsning, vilket i sin tur kan öka läsförståelsen bland dom unga igen.

– Nu så tror jag många uppfattar det som en tråkig skoluppgift att läsa, det vill vi försöka få bort. Vi kanske inte ser en ökat läsförståelse direkt men i längden hoppas vi att dom ska börja uppskatta litteratur och då få en ökad läsförståelse, säger Johan Gyllander på jämtlands gymnasium.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.