– Det har varit så pass hård kritik mot flygbolaget att kommersiella aktörer har valt att sluta flyga med Avies eller anlita dem. Och nu väljer ett statligt verk att handla upp dem, men åter igen, trots alla de brister som de har visat sig i alla dessa utredningar och det är förkastligt, säger Martin Lindgren, ordförande i Svensk Pilotförening.
KRITEREIRNA UPPFYLLS
Ja, kritiken riktas hårt mot Trafikverkets upphandling. Men nu uppfylls ju kriterierna enligt de europiska regelverket och därför har en upphandling kunna genomföras trots säkerhetsbristerna och utredningarna som finns hos Haverikommissionen.
– Trafikverket har lagt sig på absolut lägsta nivå när det gäller upphandlingskriterier, och trafikverket borde ha skärpt sina kriterier i den upphandlingen som man nyss har genomfört. Man borde ha tagit hänsyn till andra faktorer än att bara ha ett grundtillstånd inom EU. Det finns möjligheter i lagen inom offentlig upphandling att utöka kriterierna men det har man valt att inte göra, säger Martin Lindgren ordförande i Svensk Pilotförening.
– Regelverket som finns sätter upp vad man får kräva för någonting avseende i det här fallet den här upphandlingen sen får man inte utöka det då på ett sätt som skulle kunna vara svenska regler, säger Håkan Jacobsson på trafikverket.