I ett år har han hållit på med projektet. A-traktorns bensinmotor har bytts ut mot elmotorn från en truck och Amadeus Öster har satt in både ett batteri på 15 kilowatt och komponenter.
Kostnaden för ombyggnaden har varit uppemot 40 000 kronor.
Med lugn körning ska bilen klara fem mil innan den behöver laddas.
– Den är väldigt tyst. Det är endast växellådan som låter och elmotorn viner kanske lite, säger han när han kör fram på gatorna i Gnosjö.
Miljövänlig
Enligt Amadeus Öster finns det flera fördelar med hans elbil. Den är miljövänlig och billig i drift.
– Det är ett perfekt stadsfordon. När det regnar så slipper man ta mopeden, säger han.
Men att få elbilen registrerad och godkänd av bilbesiktningen var inte lätt. Första gången fick den åtta anmärkningar.
– Det var lite allt möjligt, både hastigheten, elsäkerheten och om den skulle vara lämplig som dragfordon.
Fick hjälp
Slutligen fick han hjälp av SFRO, Sveriges fordonsbyggares riksorganisation, och tack vare dem gick A-traktorn igenom tredje besiktningen.
– Det känns jättebra, säger Amadeus Öster.
Vad säger dina kompisar när de ser den?
– De har varit med i hela processen och tycker det är sjukt häftigt att jag fått igenom den och är först i Sverige.
Kommer du bygga om fler fordon till elbilar?
– Jag har några tankar om framtiden. När jag är i 20-årsåldern kanske jag bygger en riktig elbil med riktig prestanda, säger Amadeus Öster.