Foto: SVT

70-årige Lars får fortsätta köra buss

Uppdaterad
Publicerad

Det finns ingen generell åldersgräns för chaufförer. Det slår arbetsdomstolen fast i en dom och ger därmed Lars Hermansson från Jönköping som kör för bussbolaget Keolis rätt i tvisten.

Lars Hermansson har arbetat som chaufför för färdtjänsttaxi sedan han gick i pension för tre år sedan. Men när han fyllde 70 sade arbetsgivaren, bussbolaget Keolis, stopp. Han ansågs för gammal.

Lars Hermansson och två kollegor, som var i samma sits, vände sig då till diskrimineringsombudsmannen som beslutade att driva ärendet och skickade in en stämning till arbetsdomstolen.

Fick rätt

Efter domen där det slås fast att det inte finns någon generell åldersgräns för chaufförer är Lars naturligtvis nöjd och lättad.

– Jag är naturligtvis glad över domen och har hela tiden trott att vi skulle få rätt, säger Lars Hermansson.

Vid branschorganisationen Sveriges bussföretag är dock besvikelsen stor.

Trafiksäkerhet

– Mot bakgrund av yrkets tuffa arbetsmiljö och att verksamheten rör tunga fordon i yrkestrafik, anser Keolis att en generell åldersgräns om 70 år är en rimlig avvägning av bolagets intresse av att upprätthålla trafiksäkerheten. Nu måste Keolis och andra företag som har valt liknande åldersregler försöka hitta andra sätt att tillgodose trafiksäkerheten på våra vägar, säger Ulrika Egervall förhandlingschef vid Sveriges bussföretag.

– Jag tycker att det här är en viktig fråga, inte minst när det talas om att i framtiden höja pensionsåldern till 72 år, säger Lars Hermansson.

Han menar att det måste vara hälsoläget som avgör om du är lämplig som förare eller inte.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.