Sverige står inför en allvarlig lärarkris – både när det gäller kvaliteten på lärarna och när det gäller lärarnas status. Det konstaterar OECD i sin granskning där de riktar svidande kritik mot det svenska skolsystemet.
– Tidigare var Sverige ett föregångsland, så är det inte längre, säger Andreas Schleicher, direktör för OECD:s utbildningsdirektorat på en pressträff.
Det var efter de usla resultaten för svenska elever i Pisa-undersökningen 2013 som OECD fick i uppdrag av den förra regeringen att göra en omfattande granskning av den svenska skolan. Det är alltså den rapporten som nu presenteras – och kritiken mot det svenska skolsystemet är hård. OECD pekar bland annat på att läraryrket inte lockar de unga och att lönerna och statusen måste höjas.
– Man kan tydligt se att Sverige har tappat i jämförelse med andra länder, men jag är övertygad om att Sverige kan bli bättre igen, säger Schleicher
Byråkratiska uppgifter
Allt färre studenter har lockats till läraryrket och det är en utveckling som har pågått under lång tid. Dessutom har lärarna fått allt mer byråkratiska uppgifter som tar tid från själva undervisningen, skriver OECD i sin rapport.
På Alfred Dahlinskolan i Huskvarna gjorde två klasser Pisa-testet.
– Det går inte att ta det på fullt allvar eftersom alla inte går in för det, säger Erik Sandberg, elev på Alfred Dahlinskolan.
– Själv hade jag ett krig i huvudet hur engagerad jag skulle vara men jag gick för 100 procent.
Men rektor menar att arbetet är på väg åt rätt håll och hänvisar tilll mattelyftet och förstelärartjänsterna.
– Lärarutbildningen måste bli bättre för att höja statusen på yrket, säger Michael Westin, rektor på Alfred Dahlinskolan i Huskvarna.