Reklamkampanjer testas för att locka lärare

Uppdaterad
Publicerad

Bristen på lärare och hårdare konkurrens om de behöriga lärare som finns gör att många kommuner i länet nu anordnar rekryteringskampanjer för att tillsätta tjänsterna. Men lärarförbundet menar att det här kommer alldeles för sent.

– Huvudmännen har vaknat alldeles för sent, men det är väl först nu som de inser att lärarkrisen är ett faktum, säger Cecilia Larsson ordförande på Lärarförbundet i Jönköping.

Flera skolor i länet saknar fortfarande behöriga och legitimerade lärare inför höstterminen. Det visar den enkät som SVT Nyheter Jönköping skickat ut till samtliga länets kommuner. För att försöka fylla de tjänster som finns blir rekryteringskampanjer mer vanligt. Det kan handla om att besöka Högskolan för att få kontakt med nya lärare eller reklam i media.

– Det här är ett nytt fenomen som vi inte sett tidigare, säger Cecilia Larsson.

Stora utmaningar

Flera kommuner arbetar just nu fram en handlingsplan för hur de ska komma tillrätta med bristen på lärare.

– Det här är en av våra stora utmaningar framöver, säger Jonny Palmkvist skolchef i Vetlanda kommun.

Nässjö, Jönköping och Habo kommun går ett steg längre i att stärka relationen med blivande lärare. Från och med i höst utökas samarbetet med Högskolan för lärande- och kommunikation i Jönköping med så kallade övningsskolor. Istället för som idag att lärarstudenterna är på olika skolor ska de numera göra största delen av sin praktik på samma skola i kommunen.

– Det är inte självklart att bara sätta ut en annons och tro att man får lärare utan det här är medvetna satsningar, säger Gun-Ann Öholm Jansson som är barn- och utbildningschef i Nässjö kommun.

Men Lärarförbundet menar samtidigt att en rekryteringskampanj är onödig om inte kommunerna också visar på att de satsar på sina lärare i form av bättre lön och bättre arbetsförhållanden.

– Rekryteringskampanjer måste också följas med höjda löner och en stark ambition från arbetsgivaren att vilja förbättra arbetssituationen, säger Cecilia Larsson på Lärarförbundet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.