Så lyckades kampanjen

Publicerad

Ett tydligt mål, ett ämne som engagerar och en historia som ligger i tiden. Med de komponenterna har kampanjen ”Låt Ibbe stanna” nått ut, menar medieexperten.

Anders Gerestrand är lärare i medieteknik på Linnéuniversitetet och expert på sociala medier.

– Jag tycker att det är väldigt spännande att gemene man kan nå sådana här rersultat, säger han.

”Ibbe” utvisas

Modell från Harvard

Anders Gerestrand menar att kampanjen för att hjälpa Abrahim ”Ibbe” Jabateh att få stanna i Sverige, följer en modell som en professor på Harvard har tagit fram.

– Man ska ha ett tydligt mål, man ska ha något som fångar uppmärksamheten, man ska ha någonting som engagerar och sen så ska man ha något som gör att det är lätt att aktivera sig i den här kampanjen, säger Anders Gerestrand.

Många av de beståndsdelarna finns i kampanjen ”Låt Ibbe stanna”.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

”Ibbe” utvisas

Mer i ämnet