Arbetsmarknadskunskap i skolan

Uppdaterad
Publicerad

För många är det svårt att veta vilket gymnasieprogram som leder till drömyrket. Därför har alla nior i Örnsköldsvik schemalagd arbetsmarknadskunskap som ska leda dem rätt.

En del av niorna på Sörängetskolan i Örnsköldsvik vet redan vad de vill jobba med. Andra har lite svårare att välja. Därför har Bildningsförvaltningen och Örnsköldsviks Industrigrupp gemensamt satt upp arbetsmarknadskunskap på schemat för göra det lättare för eleverna att hitta rätt utbildning till rätt jobb.

– Tanken är ju att eleverna ska få mer kött på benen. När de söker in till gymnasiet och till högskola ska de ha den informationen de behöver för att göra ett genomtänkt val, säger Maria Otto som leder lektionen tillsammans med kollegan Olof Dahlberg.

Lektionen går i ett högt tempo och tar upp allt från bristyrken och lämpliga utbildningar som med störst sannolikhet leder till jobb. Men också hur man ska gå till väga för att göra sig attraktiv när konkurrensen om jobben hårdnar.

– Företagen är väldigt tydliga med att man söker bra kompetens. Man har ett anställningsbehov men att det är svårt att rekrytera. Därför är det viktigt att vi för fram att det är viktigt med en bra utbildning, juste attityd, söker information och har erfarenheter, säger Maria Otto.

Juline Hellström vill eventuellt bli psykolog och är säker på att hon kommer att välja ett högskoleförberedande program på gymnasiet. Däremot är hon osäker på om det blir ett tekniskt program eller naturvetenskapligt.

– Jag trodde att lektionen skulle vara tråkigare än vad den var. Jag tyckte att det var väldigt intressant. Kommunikatörerna fångade mitt intresse och jag tycker att det är en viktig lektion. Vi har verkligen fått veta vad vi kan jobba med.

Ali Haidar är tvärsäker på vad han ska bli läkare. Han gillar att framtidsutsikterna som läkare ser ljus ut eftersom det är ett bristyrke och slår fast att han ska läsa naturvetenskap på gymnasiet.

– Jag är ju bra på matte och naturvetenskap så varför inte läsa till läkare. Kanske jag till och med kan bli överläkare.

Från och med årskurs åtta, innan eleverna ska välja sin första prao-plats, är det bestämt att arbetsmarknadskunskap ska stå på schemat. Sedan blir det återkopplingar i nian inför gymnasievalet och hela vägen genom gymnasiet fram till högskolevalet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.