Beslut om tyngre transporter dröjer

Uppdaterad
Publicerad

Skogs- och transportbranschen har länge velat se en höjning av maxvikten på lastbilar – men politikerna tvekar.

På torsdagen samlades företrädare för skogs- och transportnäringen i Örnsköldsvik för att diskutera tyngre transporter. Frågan om en höjning av maxvikten från dagens 60 ton till 74 ton är högprioriterad – och branschen börjar bli otålig.

Effekterna av tyngre transporter har utretts av forskare och myndigheter i flera år, men beslut dröjer. Och blickarna riktas mot Finland där man ifjol beslutade att tillåta fordon med en vikt på upp till 76 ton.

Timmertransporter

– Det är i Sverige vi har utrett det här tillsammans med fordonsindustrin och Trafikverket under fem års tid. I princip är alla frågetecken utredda. I Finland tog man resultatet av det här forskningsarbetet och fattade beslut direkt. I Sverige har det egentligen inte hänt någonting, säger Magnus Svensson som företräder Skogsindustrierna.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) konstaterar att det är en fråga som diskuteras på EU-nivå och att regeringen inte har tagit ställning ännu.

– Det finns ju olika intressen i det här och åsikterna av vad som kan bli konsekvenserna av tyngre transporter går isär, så man behöver titta på alla möjliga aspekter av frågan innan man bestämmer sig.

Vad är det som talar emot?

– Det finns en risk att man medverkar för att föra över gods från järnväg till vägtransporter – och därmed då ökade koldioxidutsläpp, säger Anna Johansson.

– Men det finns andra som hävdar att med tyngre och längre transporter så kan man köra mer effektivt med lägre koldioxidutsläpp som följd. Så man får nog väga frågan innan vi bestämmer oss.

Trafikverket och Transportsstyrelsen har gett grönt ljus till en höjning av maxvikten till 74 ton – utredningen överlämnades till departementet i augusti. Nu ligger frågan på riksdagspolitikernas bord.

– Vi har inte hört någonting – om det rör sig framåt bakåt eller om det står still, säger Magnus Svensson.

Enligt infrastrukturminsitern är frågan under beredning.

– Vi kommer att ta upp den inom kort, säger Anna Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Timmertransporter

Mer i ämnet