Broavgiften är här

Uppdaterad
Publicerad

Uppemot 3 000 fordon väntas välja bort Sundsvallsbron nu när det börjar kosta. Från första februari är broavgiften för Sundsvallsbron ett faktum.

Vid midnatt mellan lördag och söndag började kamerorna på bron att registrera fordonen som passerade. Avgiften för tung lastbil är numera 20 kronor och nio kronor för personbiil.

Fyratusen per år

För den som arbetspendlar över bron blir det en årlig kostnad på cirka 4 000 kronor.

E4 Sundsvall

– Det kan stämma, säger Christer Karlsson, planerare vid Trafikverket. Men då ska man komma ihåg två saker. Dels finns det mätningar som säger att redan tidsvinsten att använda bron är värt avgiften, dels är broavgiften så vitt jag vet är en avdragsgill kostnad i deklarationen om man har rätt till reseavdrag.

Minskad miljöeffekt

Det har varit en het debatt om broavgiften. Det har höjts röster mot att det i praktiken blir de mest frekventa användarna, det vill säga de lokala bilisterna som till stor del får finansiera den nya motorvägsbron. Det har också riktats kritik mot att avgifterna motverkar miljöeffekten av bron. Också den effekten har omsatts i siffror av Trafikverket.

Bilisterna anspassar sig

Sedan bron öppnades i december har trafikströmmarna i centrala Sundsvall minskat, men nu väntas de öka igen. Enligt Trafikverkets prognoser med någonstans mellan tvåtusen och tretusen fordon per dygn. Så många väntas välja bort bron.

– Det kommer att bli en period nu när bilisterna anpassar sina körvägar. Folk kommer att prova sig fram och blir det för trögt att köra genom stan kommer man att återvända till bron. Vi får se hur det utvecklar sig den närmaste tiden, säger Christer Karlsson.

Systemet provkört

Det kommer att dröja innan broavgifterna märks konkret i plånboken. Systemet med kameror som registrerar fordonen har varit igång sedan bron invigdes och fungerar enligt planerna. Det är emellertid först från första februari som registreringen kommer att föranleda en avgift som kommer att redovisas månadsvis via en faktura från Transportstyrelsen i Örebro.

Formellt är det en skatt som ska betalas. Avgiften ska inte förväxlas med trängselskatt utan heter heter infrastrukturavgift och tas från och med första februari ut på två platser i Sverige. I båda fallen rör det sig om två nya broar, Motalabron och Sundsvallsbron.

Blandade reaktioner

När vi frågor bilisterna själva om broavgiften är svaren skiftande. Magnus Selander menar att det är principiellt fel att ta ut en särskild avgift för E4-bron genom Sundsvall. Han kommer att välja bort bron. Christer Lindberg däremot anser att tidsvinten är viktigare.

– Att köra runt kostar lika mycket och glöm inte att tid är också pengar, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

E4 Sundsvall

Mer i ämnet